Renovering af palisander finer

Hej.

Jeg har et palisander sofabord i finer, som Jeg er ved at renovere.
Bordet havde nogle skjolder som jeg prøvede at fjerne med sprit og ild. Efterfølgende blev bordet en del lysere der hvor spritten havde været. Jeg prøvede at slibe bordet let med korn 600 og 1200, for efterfølgende at give det bejdse. Nu ser bordet dog sådan ud.. Der er nogen kyndige der ved om det kan redes og hvad jeg skal gøre? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se, om du har bejdset det, men det har du formentlig ikke.
Umiddelbart vil jeg sige, at man ikke kan slibe ned til rent træ med korn 600 og 1200. Det er noget man bruger til metal - ikke til træ.
Man skal selvfølgelig passe på med finer, da det formentlig kun er ca. 0,6 - 0,8 mm tykt, men det tåler altså noget. 
Nu ved jeg ikke hvad du sliber med, men hvis du håndsliber og kun sliber på langs ad årerne, vil jeg starte med korn 80 og bruge det indtil alle pletter er væk, og bordet ser ensfarvet ud over det hele. Der er stor sandsynlighed for, at det har været lakeret, og det er også vigtigt, at al lak så er væk, inden man går videre med ny behandling, idet det ellers vil blive skjoldet. Det kan ikke tage mod bejdse, hvis der er lakrester.
Så ville jeg slibe med korn 120 og sluttelig med 180 eller 220. Det er kun for at få det glat, at man giver det de sidste slibninger. Men man sliber ikke med finere end det. Det er alt rigeligt. Skal du bejdse det, bør du efter slibningen koge noget vand og lige smøre det ind i dette vand, så det bliver godt vådt men ikke plaskvådt. Så rejser træet sig, og så får det lige en let slibning igen med 180 eller 220. 
Så er der en rimelig chance for, at det ikke rejser sig, når du bejdser det, for så bliver det problematisk.
Efter bejdsning skal det vel have yderligere behandling - lak? - og man skal helst ikke have brug for at slibe lige efter bejdsning, for så vil der blive en masse små pletter der, hvor træet evt. har rejst sig, idet man så sliber disse toppe af og dermed også bejdsen de pgl. steder. 
Så først efter evt. lakering må man slibe let, og det skal så være med 220 eller 240. 

Kurt B. Andersen
Tak for jeres svar.

Måske jeg skal være knap så nervøs ift slibning. Jeg har bare været bange for at slibe for dybt.

Der hvor træet er mørkere er der hvor der har været ild. Da jeg bejdsede virkede det som om at det sugede meget mere der.
Tror i at dette kan reddes? 
Jeg ville ALDRIG bruge maskiner til at slibe på finer.
Fineren er 0,4 til 0,8 mm tyk da den blev lagt på, men du ved jo ikke om den har været slebet en gang eller to gemmen sin levetid.
Bruger du maskinen kan du ikke nå at stoppe før det er for sent...
Brug hellere en slibeklods og korn 120 og brug så tiden kun at slibe i åreretningen. Eller en ziehklinge til at trække med.
Husk på, at kommer du igennem fineren er møblet blevet forvandlet til skrot... eller også så skal det males   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også