Betontykkelse?

Hej alle. Jeg skal til at bygge nyt terrændæk op i badeværelset, helt traditionelt med gulvvarme og klinker. Jeg vil gerne have færdigt gulv 1-2cm under en allerede monteret dør. Gulvet over iso bygges jo op af beton, slidlag og klinker, og der skal selvfølgelig også være fald mod afløb.

Så jeg skal til at finde ud af hvilken højde min isolering præcist skal slutte i, alt efter hvor tykt et lag beton der kommer ovenpå.

Så hvor tykt et lag beton skal man regne med?
Er 12cm fra overkant isolering nok? For meget? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
normalt er det 10 - 12 cm beton
bredker skrev den 19-06-2023 20:35:51

normalt er det 10 - 12 cm beton

 Altså samlet tykkelse af beton+slidlag+klinker, ikke? Eller mener du 10-12 cm beton og så plus slidlag og klinker?

beton og slidlag , er der gulvvarme vil det fungere bedst med 12 cm , ellers er 10 nok
100 mm er nok, men hvis det passer med to pladetykkelser isolering + 120 mm beton, gør det heller ikke spor.

Sidebemærkning: Bruger du leca som kapillarbrydende lag?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 20-06-2023 07:08:08

100 mm er nok, men hvis det passer med to pladetykkelser isolering + 120 mm beton, gør det heller ikke spor.

Sidebemærkning: Bruger du leca som kapillarbrydende lag?

 Nej, jeg bruger isoleringen som kapilarbrydende lag, der så ligger på en sandpude. Hva da?

Annonce
Tier1Dad skrev den 20-06-2023 09:42:22

CHRISVES skrev den 20-06-2023 07:08:08

100 mm er nok, men hvis det passer med to pladetykkelser isolering + 120 mm beton, gør det heller ikke spor.

Sidebemærkning: Bruger du leca som kapillarbrydende lag?

 Nej, jeg bruger isoleringen som kapilarbrydende lag, der så ligger på en sandpude. Hva da?

Ok, fin opbygning.

Jeg har en masse leca ærter tilovers, der bortgives. Det var såmænd bare det :)


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Du behøver ikke 2 cm fra færdig gulv og op til underkant af dør. Men du skal have 3 cm ialt. fra overkant afløb og til hvor vandet kan løbe ud af badeværelse. 
Det kan så opnås med f.eks. 1 cm fald uden for bruseniche og 2 cm fald i bruseniche. 
Så hvis du skal have fald med i dine beregninger så kommer du op på 10-11 cm beton ved døren og så har du min.7- 8 cm lige ved afløb. Men det betinger nok at du har rionet i betonlaget. 
Då kan godt nøjes med 2 cm slidlag hvor det er mindst, men ellers undgå slidlag og læg det i et lag, da du alligevel skal have fliser ovenpå vådrums sikring og betonlag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis