Volvo motor.

Hej
Jeg har en Nidelv 24 båd med en Volvo Penta diesel motor på 23 hk.. Jeg har købt båden i efteråret, og ved derfor ikke så meget om den - ud over at de gange jeg har været ude at sejle med den bliver den "for varm" - den kommer op i det røde felt på varmemåleren. Der er en der siger at jeg kan prøve at rense varmeveksleren på den, men jeg aner ikke om der er sådan en på motoren, og hvis der er, ved jeg heller intet om hvordan man renser den - er der nogen der ved noget mere om det?
Mvh Jan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Motoren er enten saltvandskølet, eller ferskvandskølet, følg slangen hvor den tager søvand ind og se om der er en varmeveksler, hvis der er en beholder med et dæksel ligesom et kølerdæksel på en bil så er den ferskvandskølet. Veksleren kan være delvist tilstoppet så motoren bliver for varm. Hvis der ikke er nogen veksler, så er den saltvandskølet, det betyder at havvandet går direkte ind i motoren og køler den ,så er termostaten på ca. 60 grader for ikke at få så meget tæring i motoren, det betyder så at motoren aldrig kommer op på en driftstemperatur på ca. 85 grader som er det optimale. Det kan også være impelleren i pumpen der pumper havvand ind i motoren, eller veksleren der er slidt, den bør skiftes med jævne mellemrum, og det er en god ide at have en ekstra med ombord så man kan skifte den til søs.
Hej Solaris
Der er sådan en beholder med dæksel, så den er ferskvandskølet :-)
Jeg må prøve at se om jeg kan finde ud af hvor den veksler sidder?
Ved du hvor jeg kan købe en ny, for jeg vil følge dit råd, og få den skiftet.
Jeg takker for hjælpen.
Mvh Jan
Hvis du har fundet dækslet, så har du fundet veksleren, for dækslet sidder på veksleren, men start med at undersøge impelleren. Men det lyder som du ikke har den store erfaring med bådmotorer, så jeg vil anbefale at du får en motormand til at servicere motoren så du ved at den er i orden, at drive rundt med en motor der er gået i stå er ingen spøg.
Jeg har ikke været ude ved båden endnu, jeg ved bare at der sidder sådan et dæksel - jeg mener dog at det sidder på toppen af en plasticbeholder!? Nej det er rigtigt, jeg ved ikke ret meget om bådemotorer, men jeg har en kammerat der er gammel automekanikker, så indtil nu er det ham jeg har haft til at hjælpe - han ved dog heller ikke ret meget om lige den type kølingssystem, men jeg vil dog prøve at forklare ham hvad du har sagt, og så se om han kan hjælpe. Alternativt vil jeg selvfølgelig tage en mekanikker der er vant til at arbejde med bådemotorer.
Jeg takker for din hjælp.
Mvh Jan
I denne beholder skal der være en blanding af vand og kølervæske, nøjagtig som i en bil, der er sikkert et mærke hvortil den skal fyldes, det er denne væske der cirkulerer i motoren og køler den, når den så passerer varmeveksleren, så køles den ned af havvandet i varmeveksleren, og dette havvand ryger ud gennem udstødningen og køler derved udstødningsslangen. Husk også at få skiftet brændstoffilter, og filtret i vandudskilleren, samt at tømme vand ud af denne, det gøres ved at løsne skruen der sidder i bunden af vandudskilleren og vente til der kun kommer ren dieselolie ud. Dette har naturligvis intet med kølingen at gøre, men er afgørende for en stabil drift af motoren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis