Solvarme slanger

Jeg vil lægge en slanger op på mit paptag 
hvilken type slange skal jeg vælge
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du blot har tænkt dig at smide en slange op på taget så du kan få lidt varme, gælder det om at slangen har størst muligt areal. Det er selvfølgelig bedst hvis slangen er af et materiale der er godt varmeleende. Hvis den er af et tyndt materiale, har det dog ikke den store betydning. Sort er bedst. Du skal ikke regne med at en slange tager nogen varme af betydning fra taget. Den termiske modstand mellem et tag af tjære og bunden af en slange er alt for stor. Det er kun den direkte solvarme,der har betydning. Du kan derfor regne med 1000 watt varme pr kvadratmeter areal der vender mod solen.

Som areal kan du bruge diameter gange længde. Hvis slangen er 15 mm, skal du bruge 66 meter for at få 1000 watt varme på en solrig sommerdag. Du bør kunne justere pumpehastigheden, da du kan regulere temperaturen på den måde. Hvis du ønske at hæve vandtemperaturen med 10 grader skal der løbe cirka 1,5 liter vand igennem, hver minut ved den nævnte slange. Hvis slangen er halvt så lang, skal du ned på 0,75 liter per minut.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis