Gulvlim på terrasso.

Hejsa
De unge i familien har købt et ældre 3-plans hus i det indre Odense. Prisen afspejler stort set grundværdien, så planen var med tiden at bygge nyt. Indtil videre bevares det nuværende, hvor vi for små penge laver en realistisk smukkesering. I badeværelset på 1.sal, er badekar fjernet, der pudses op, indsættes en brusekabine og vaskesøjle ved siden af. Tidligere ejer gn. 60 år, har fået limet linoleum på terrasso gulvet - det vil vi gerne fjerne, terrasso er intakt over hele gulvet.  Det er heller ikke svært, være bliver det nok med limen, der jo er trukket på med en tandspartel.
Q: hvordan fjernes det nemmest..? Brun sæbe..?
Vh. Carsten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først rive så meget af som mulig af linolium. Dernæst slibning. Tænker det er nemmest at kontakte en gulvsliber.
Du kan prøve at varme det op med en varmluft blæser, og så tage det af med spartel. Det vil ikke kunne tage det hele. 
Terrasse gulv er stort set et slebet betongulv med pyntesten i. Så der sker ikke noget ved at slibe på det, hvis man blot kører med grov mellem og til sidst fin slibe materiale. 
De gamle terrasse gulvlæggere havde en maskine som kørte med vand på gulvet når der blev slebet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Takker for svar - det med varme har jeg hørt også, men et betongulv skal man være varsom med diverse opløsningsmidler, da de kan trænge ned og misfarve. De skal have tilbud på afslibning af trægulve i stueplan, så kan de jo høre med betongulvet også... Tænker dog ikke en alm. gulvsliber tilbyder hjælp med dette. Måske kunne linolie eller madolie opløse limen lidt og lette afrensning?
Link - afrense/slibning

LAV DET SELV​​​

Jeg har tidligere brugt flapskiver på vinkelsliber.. det blev godt. Der var brugt fliseklæb,  jeres lim er måske for blødt..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg prøvede lige med en varmepistol - det virker ikke på denne lim, men en kort tur med båndpudser og korn 80 virker. Så jeg foreslår dem indkøb af nogle grove flaps til vinkelsliberen. Men først en omgang med et skarpt skuffejern..  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også