Afmontering af lk nes smalplantangent R.Forsberg 17 2740 17-06-2023 16:48 Hvordan gør man det? Der er ingen synlige skruer og et forsøg på at brække lidt i den resulterede i at den nærmest desintegrerede, uden at jeg dog kan se hvordan den er monteret. 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
S. Fabrin 19663 4400 17-06-2023 18:05 Du begynder fra neden med nederste afbryder,og stikker en tynd skruetrækker op under afbryderen. Det frigør fjederen, som holder afbryderen. fase
ev elmand 30544 7480 17-06-2023 23:07 Netop kig op under og se at der er et lille hak i midten. Der op skal der trykkes og skruetrækker vrikkes lidt udad samtidig. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
R.Forsberg Trådstarter 17 2740 18-06-2023 07:46 Tak for hjælpen. Nederste kontakt var vendt om så man ikke kunne se eller komme til hakket. Nu går jagten ind på en ny kontakt.
S. Fabrin 19663 4400 18-06-2023 09:09 Du er godt nok gået til den. Du har taget montagerammen med ud. Den burde måske have været stiftet fast. Du vil nok få svært ved at finde en kontakt magen til, fordi de er udgåede for mange år siden, og skulde du være heldig, så koster de det hvide ud af øjnene (det hvide ud af øjnene er små 400 kr.). Hvis jeg ikke husker galt, så er kontakten samlet med to skruer og kan derfor skilles ad. Har du mod på det så skil kontakten ad og giv kuglen og fjederen en lille smule symaskineolie, så kører det igen. Og har du en glasfiberbørste så giver du lige kontaktpunkterne lidt med børsten. Hav tålmodighed, når du samler kontakten og du har en ny kontakt. Husk at vende kontakten med udsparingen nedad, når du monterer den igen. fase
ev elmand 30544 7480 18-06-2023 11:24 Metalrammen sættes i og de 4 hjørne klør bukkes godt ud. Oprindelig havde man en plast klods som montage værktøj men en vandpumpetang eller lignende kan gøre det Her er der mulighed hos Genbyg på Amager. tryk for LINKDu skal vælge 1 pol hvis din kontakt har 2 klemmer, og er det med 3 klemmer så dur denne ikke. Jeg har set dem " skyde bunden ud" Altså at bakelit er revnet lige på midten bagpå. Så lægger jeg 2 komponent lim i hullet når det er skilt ad, og bagefter samling virker det. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting) Annonce
R.Forsberg Trådstarter 17 2740 18-06-2023 12:56 Tak for alle svarrene og rådene. Det var nødvendigt at vippe montagerammen med ud da man ikke kunne komme til det lille hul ind til klemmen da den nederste kontakt var monteret på hovedet. Der skulle nu ikke særligt meget til før rammen kom med ud. Det er korrekt at lk nes smal plantangent kan købes hos genbyg til 210 kr. stykket, men jeg fandt nogle på DBA til 50 kr. kontakten på billedet er knækket for meget til at den umiddelbart kan repareres, men så lærte jeg jo hvordan den er monteret.Så mangler jeg bare lige at få styr på hvorfor emhætten og lyset ved bryggersdøren tænder sammen og er delvist afhængig af to kontakter. De mange glæder der er ved ældre huse.
ev elmand 30544 7480 18-06-2023 14:25 Hvis det tænder afhængig af hinanden er det nok den lille lus ( stump ledning ) som er monteret forkert imellem de 2 afbrydere, eventuel afbryder system på den anden side af væggen. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin 19663 4400 18-06-2023 15:38 .Så mangler jeg bare lige at få styr på hvorfor emhætten og lyset ved bryggersdøren tænder sammen og er delvist afhængig af to kontakter. De mange glæder der er ved ældre huse.Lad os se et billede af afbryderne set bagfra .. fase