Regnvand fra taghætte

I forbindelse med renovering af badeværelse fik vi udskiftet ventilatoren. En måned efter færdiggørelse gik sikringen (nytårsnat) i kraftig regnvejr og kraftig blæst fra syd.
Vand havde samlet sig ved 230 Volt tilslutningen i ventilatoren og var skyld i en kortslutning.
Jeg afmonterede ventilatoren og over de næste tre måneder oplevede vi tre gange, at der var dryppet (en lille mængde) vand ned på vaskebordet.
Badet havde ikke været i brug i de situationer, men det regnet og blæst, så jeg mistænker ikke kondens.
Hætten ser ud som vist i billedet og er monteret på den skrå østvendte del af saddeltaget.
Jeg har analyseret mig frem til at problemet har været størst i søndenvind, hvilket giver mening fordi regn i vestenvind vil blive taget af tagryggen. Desuden vender de brede sider af taghætterne mod nord og syd.

Er det et kendt fænomen, at nogle (typer af) taghætter har problemer med slagregn og opsprøjt (som er min hovedmistænkte)?
Hvordan kan løse problemet - måske endda uden at skifte taghætten? Jeg overvejer et stykke fugebagstop fastholdt af en silikonefuge på hættens sydvendt side. Er der oplagte problemer med den løsning?

Med venlig hilsen
Niels
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke det er opsprøjt, dine taghætte er jo ret høje, tænker at det er fordi vandet pisker ind på røret, og bliver blæst op under hætten. det kunne nok hjælpe med en lille pølse af fugemasse rundt om det firkantede rør, og så langt oppe under hætten som muligt.

Du har 2 taghætter er der også problemer med den anden, for ellers kunne der måske være en revne i den hvor der kan komme vand ind.

Men ofte er det kondens der er skyld i vand i ventilatoren, det skyldes manglende isolering af ventilationsrøret, men jo nok ikke det der er dit problem.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg mente heller ikke opsprøjt fra tagplader, men fra siden af taghætten, som du netop foreslår og kondens har jeg udelukket på grund af forholdene det er observeret under (regn og kraftig blæst - ikke bad og koldt vejr).
Jeg har tænkt på den anden taghætte, der må have det samme problem (hvis jeg har identificeret årsagen korrekt), men den sidder oppe i kip, så er lidt svær at komme til. Du har dog ret i, at det er en god idé at kigge på den før jeg helt udelukker en utæthed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis