I forbindelse med renovering af badeværelse fik vi udskiftet ventilatoren. En måned efter færdiggørelse gik sikringen (nytårsnat) i kraftig regnvejr og kraftig blæst fra syd.
Vand havde samlet sig ved 230 Volt tilslutningen i ventilatoren og var skyld i en kortslutning.
Jeg afmonterede ventilatoren og over de næste tre måneder oplevede vi tre gange, at der var dryppet (en lille mængde) vand ned på vaskebordet.
Badet havde ikke været i brug i de situationer, men det regnet og blæst, så jeg mistænker ikke kondens.
Hætten ser ud som vist i billedet og er monteret på den skrå østvendte del af saddeltaget.
Jeg har analyseret mig frem til at problemet har været størst i søndenvind, hvilket giver mening fordi regn i vestenvind vil blive taget af tagryggen. Desuden vender de brede sider af taghætterne mod nord og syd.
Er det et kendt fænomen, at nogle (typer af) taghætter har problemer med slagregn og opsprøjt (som er min hovedmistænkte)?
Hvordan kan løse problemet - måske endda uden at skifte taghætten? Jeg overvejer et stykke fugebagstop fastholdt af en silikonefuge på hættens sydvendt side. Er der oplagte problemer med den løsning?
Med venlig hilsen
Niels