Hvornår kan jeg klippe narcisser og tulipaner ned?

Hej alle havenørder og andet godtfolk,

Mig bekendt skal man lade tulipaner stå, indtil de er visnet godt hen, før man klipper dem væk for denne sæson. Dette skulle give mest saft og kraft opmagasineret i løget, så det er stærkt til at skyde næste forår.  Men er det rigtigt, eller kan man godt klippe dem væk, inden de er visnet helt væk?

Og hvilke principper glæder tilsvarende for narcisser?

På forhånd tak for jeres interessante svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For alle løgplanter gælder det at de forbruger energi fra løget til at sætte blomst. Helt fra de tidlige vintergækker, til tulipaner m.m. 
Så når blomstringen er ovre kommer genopbygning og sætning af nye løg. Der kommer energien fra fotosyntese i de grønne blade. Så begynder forfaldet i bladene som betyder at stoffer fra bladene trækkes ud og sættes ned i løgene. Så Min konklusion er at bliver bladene skåret tidlig væk så får du ikke så mange løg næste år. Jeg gør det dog midtvejs i "forfalds perioden" så f.eks. rosenbedet kommer til at se ordentlig ud.

Som en gimmick har jeg for 4 år siden lavet et stort hjerte i min egen og i børnenes græsplæner. Det var midt om sommer hvor jeg plantede vintergæk løg i et stort hjerte mønster. Jeg sørgede for at lave " hærværket " når ingen var hjemme. Til stor forundring kom der et meget pænt hjerte hos dem alle næste vinter  og mystikken var stor omkring hvordan det kunne gå til.
Men igen til dit spørgsmål. Der er så forskellig holdning til hvor længe det skal stå om foråret inden græsklipper kører hen over. Hos mig står det længe, medens andre svigersønner klipper det hurtig væk. 
Mit hjerte stod fint og frodigt i år men hos dem hvor det klippes tidlig står der kun få vintergækker tilbage så det næsten ikke kan ses at det er et hjerte. 
Jeg har så til gengæld netop i år en lidt ekstra vissen plet i græsset, fordi det er så tørt som det nu er. Men det plejer ikke at være tilfældet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand >> Tak for dit interessante svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis