Etableringsfasen for træer = 5 år. (NOVA 2015)
Jeg ville nok bruge vadingsposer til jobbet.
-men du spare selvfølgelig en tur i træningscenter hvis det bliver slæbt frem og tilbage med vandkander
spøg til side...
Træerne vil jeg nok give "store" 1 vandingsposer á 75 liter:
LINK.
uge 1) 1 x dagligt hver aften så muligt pga. afdampning er mindst.
(det er bedst så tidligt på morgen så muligt, men antager du har et arbejde der skal passes)
uge 2) vil jeg så gå ned til 2-3 x ugentligt, vurdere træets tilstand selvfølgelig.
Uge 3) 1 x ugentligt hvis jeg kan se forbedringer på træets tilstand.
Buskene er ikke egnet til vandingsposer, men der vil jeg bruge en "donut-modellen" :
LINKuge 1) 1 x dagligt hver aften så sent så muligt pga. afdampning er mindst.
(det er bedst så tidligt på morgen så muligt, men antager du har et arbejde der skal passes)
uge 2) vil jeg så gå ned til 3 x ugentligt.
Uge 3) 1-2 x ugentligt.
Kommer der nedbør, skal du selvfølgelig vurdere om det er nødvendigt.
Jeg ved har vedhæftet en storm-p tegning, som jeg håber giver en forståelse af hvad jeg mener (er som bekendt ikke grafisk designer, så bær over med mig
).
Poserne monteres
PÅ opbindings pælene og
IKKE rundet om træet som rigtig mange gør. Vend den ”dybe! siden ind mod selve træets stamme og lynlåssiden ud af.
Der er i sin tid blevet lavet et studie ang. vandingsposer og om det har betydning for skader på træet når de bliver monteret rundt om stammen. Det er blevet påvist at der kan blive op til 90 Grader i mellem pose og stammen, og der ved give en form for "svitse-skader" på barken.
-Derfor anbefaler jeg ikke at sætte dem rundt om stammen.
ev elmand skrev den 17-06-2023 08:13:49
Du skal vande med meget mere og mere sjælden. De få liter du giver holder kun overfladen fugtig på et mindre område. Derfor sætter træer og buske kun rødder i overfladen, hvor fugten er let tilgængelig.
Men du har jo fået begyndt lidt anderledes men alligevel skal de have meget mere og mere sjældent. Og husk at rødder fra træer går mange meter ud og slet ikke suger mest vand lige omkring plantehullet.
ev elmand har fat i noget....