Køkkenarmatur - Ikke plads til fastspænding

Ak ja - vores gamle armatur er gået i stykker, og vi har derfor været ude at investere i et nyt. Afmontering af det gamle gik uden de helt store problemer, men desværre er montering af det nye ikke helt så ligetil.'

Sagen er den, at der under vasken praktisk talt ikke er plads til at spænde det nye armatur fast. Vi har købt et Hansgrohe Cento XL, hvortil der følger en form for møtrik med, som man sætter på gevindet og skruer det op, indtil det hele sidder godt spændt fast. Den medfølgende møtrik er dog alt for tyk til, at den kan sættes på, al den stund at røret fra overløbet på vasken optager det meste af pladsen.

Spørgsmålet er så - hvad gør en klog? Her og nu har jeg måtte stripse den fast (rundt om overløbsrøret), men det er jo selvfølgelig ikke en holdbar løsning. Jeg er ikke stærk ud i, hvad der findes af forskellige møtrikker, forlængere og spænder, og kiggen rundt på Bauhaus' og Jem&Fixs hjemmeside, har ikke hjulpet indtil videre. Diameteren på gevindet fra armaturet skulle være 34 mm., og det får jeg lidt indtryk af, er en størrelse man ikke bare lige finder alt muligt i, hos det lokale byggemarked.

Kan et spændebånd måske klare opgaven, eller er man ude i at skulle fjerne røret fra overløbet (det er jo en rar sikkerhed at have, omend vores vask er dyb, og vi derfor aldrig har haft brug for det)? Eller plaster jeg hele hullet i bordpladen til i noget silikonefuge og håber på, at det holder alt fast? Eller noget helt fjerde måske? 😅

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du kan skære ud i bagkanten, og så vende beslaget 180 gr ?

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser ud til at overløbsrør er tyndere øverst oppe. Er der plads til møtrik der hvor det er tyndest? I så fald kan det vel afmonteres mens vandhane fastspændes, og dernæst monteres igen.

Tak for de gode bud. 🙏

Jeg fik opgaven nogenlunde løst ved at sætte et forlænger-stykke af plastic ind mellem toppen af vasken og bunden af gevindet på den nye vandhane. Plastic-stykket kan så støtte på den træklods der allerede var under vasken, så den nu sidder fast. Til gengæld var der ingenlunde plads til overløbsrøret, for selvom det rigtig nok var smallere i toppen, så var der ikke plads nok til den spænde-skive der fulgte med armaturet. Overløbsrøret er derfor pillet fra for nuværende, indtil jeg måske kommer i besiddelse af et alternativ overløbsrør, der ikke fylder så meget, eller noget værktøj der evt. kan skære lidt i den eksisterende træplade den trange plads til trods.
Du kan skære i træpladen med et bor.

fase
Ok - det må jeg lige have kigget på muligheden for så! 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis