Ak ja - vores gamle armatur er gået i stykker, og vi har derfor været ude at investere i et nyt. Afmontering af det gamle gik uden de helt store problemer, men desværre er montering af det nye ikke helt så ligetil.'
Sagen er den, at der under vasken praktisk talt ikke er plads til at spænde det nye armatur fast. Vi har købt et Hansgrohe Cento XL, hvortil der følger en form for møtrik med, som man sætter på gevindet og skruer det op, indtil det hele sidder godt spændt fast. Den medfølgende møtrik er dog alt for tyk til, at den kan sættes på, al den stund at røret fra overløbet på vasken optager det meste af pladsen.
Spørgsmålet er så - hvad gør en klog? Her og nu har jeg måtte stripse den fast (rundt om overløbsrøret), men det er jo selvfølgelig ikke en holdbar løsning. Jeg er ikke stærk ud i, hvad der findes af forskellige møtrikker, forlængere og spænder, og kiggen rundt på Bauhaus' og Jem&Fixs hjemmeside, har ikke hjulpet indtil videre. Diameteren på gevindet fra armaturet skulle være 34 mm., og det får jeg lidt indtryk af, er en størrelse man ikke bare lige finder alt muligt i, hos det lokale byggemarked.
Kan et spændebånd måske klare opgaven, eller er man ude i at skulle fjerne røret fra overløbet (det er jo en rar sikkerhed at have, omend vores vask er dyb, og vi derfor aldrig har haft brug for det)? Eller plaster jeg hele hullet i bordpladen til i noget silikonefuge og håber på, at det holder alt fast? Eller noget helt fjerde måske? 😅