Gulvvarme rør igennem badeværelse

Hej,

Jeg er startet på renovering af vores badeværelse og har gravet ud til kapillarbrydende lag, samt 2x 150mm isolering og radonspærre/fugtspærre og derefter betongulv med varme med fliser.

Jeg skal senere lave en tilbygning derfor skal jeg have et par tomrør lagt ind så jeg senere kan få gulvvarme i tilbygningen.

Mit spørgsmål er hvor disse tomrør skal føres igennem. Jeg ønsker ikke at de er i betonen, da de så opvarmer gulvet i badeværelset.

Jeg overvejer disse placeringer:
1. Mellem isoleringen på 2x 150mm
2. I toppen af isoleringen, hvor tomrøret bliver lagt i toppen med isolering omkring.
3. I det kapillarbrydende lag med isolering omkring

Er det et problem at disse rør placeres under radon/fugt spærren?

Hvad vil I anbefale?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver en rille i det øverste lag isolering, som de lægges ned i, fra oven, og fikserer dem med pu skum, læg et par brædder på tværs mens skummet hærder.

Du mærker ikke rørene som ekstra varme når de ligger under betonen, og i øvrigt ligger i tomrør.

Til gengæld får du glæde af at de ligger godt isoleret fra undergrunden.

Polystyren udlægges med fordel som 200mm nederst og 100mm øverst med forskudte samlinger mellem de to pladelag.
I mellem lægges så radon/fugtspærre, som ligger mekanisk beskyttet af isoleringen, og dermed ikke brydes af sten, ståltråd og armeringsnet.

Radonspærre skal sikres til sokkel med egnet fugemasse/armeringstape.

Elektronikteknikeren
Tak for dit svar.

Det giver mening.

Spørgsmål ang koldt/varmt vand til badeværelset. Min VVS mand fortalte at de skulle med i det kapillarbrydende lag. Men giver det ikke mening at de placeres som de andre tomrør?

Det kolde vand føres under isoleringen i det kapillarbrydende lag. Det varme vand i overkanten af isoleringen.

Søren O
Det kolde vand til køkken skal i hvert fal ned under isolering, ellers tager det noget tid med lunken vand hvis man ønsker et glas koldt vand.
Er det håndvask f.eks. så mener jeg at det ikke er så vigtig. Her er det ok at det er lidt lunken hvis man lige skal skylle fingrene.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle jeres input.

Jeg skal bruge 20mm gulvvarmeslanger i tilbygningen. Vil I bruge et 28/23 mm tomrør eller 36/29 mm tomrør?

Tænkte at det måske var svært at få et 20mm rør igennem et tomrør på 23mm eller er det ikke et problem?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis