Varmgalvanisering i gryde

Er det mulig at varmgalvaniserer i gryde med varm zink ?

Jeg tænker varm zink og ikke med strøm .

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har faktisk også tænkt tanken, men har aldrig fået det testet.
Jeg kom så langt, at jeg fik smaltet noget gammelt zinktagrende, men ikke så stor en klump at det ligner noget.

Men som jeg husker skal der forbehandles med noget skrap syre, og så ellers dyppes i den flydende zink.

Men du kan nok ikke smelte zinken i en gryde på komfuret, smeltepunktet er over 400 gr c.

Det var hvad der kom ud af ca. 4 meter gammel tagrende og 2 meter nedløbsrør.   

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har lidt erfaring med elektrisk plettering. Der behandlede  jeg  jernet med svag saltsyre, som derefter blev skyllet af. Det var vigtigt at der ikke kom ilt til jernet efter at det kom op af syren. Jeg gætter på at det er noget lignede med varmgalvanisering. Der kan jeg se en udfordring i at opvarme jernet til 400-500 grader uden at det reagerer med luften. Måske skal der noget flux til. Jeg kan forstille mig at den præcise temperatur på zink og emne er vigtig med hensyn til lagtykkelsen.

Du skel helt sikkert finde informationer andre steder end her. Elektronisk plettering med zink er utvivlsomt langt lettere at lave for amatører. Det kræver dog omhu og øvelse. Man købe færdige kit til plettering. Her er et tilfældigt https://drgalva.net/Zinc-set-complete-set-for-galvanising-for-bath-electroplating   

Mange tak for svar

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis