trailer leje rumler

Har skiftet et hjulleje på min fars gamle trailer, da den skal synes ifb. med ejerskifte. Hjullejet er af den lukkede type til knott nav.

Men jeg syntes stadig det rumler fra hjulet når man triller det rundt med håndkraft. Kan det have taget skade under monteringen? Eller er det bare dårlig kvalitet? (kostede 99kr + forsendelse).

Bøvlede noget med at få det på akslen, så har fået rykket i lejet under monteringen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skulle gerne snurre rundt uden mislyde..
Så enten et dårligt leje, eller fejlmontering.
Følgende skal overholdes når man montere kuglelejer...
Når yderringen af lejet skal presse i, skal man have noget der presser på yderringen. (ofte kan man bruge det gamle leje, eller en passende top fra topnøglesættet.
Når inderringen skal presses i, skal man presse på inderringen.

Gør man det forkert, og presser på inderringen, når yderringen skal monteres, risikere man at kuglerne laver mærker i kuglebanerne, og så larmer lejet. (bruger man en hammer til at montere, er risikoen meget større)

Yderringen er nok sværest at presse i, det hjælper meget at komme lejet i fryseren i et par timer, og varme navet op, bare med en varmepistol, til 50 - 75 grader.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg brugte yderringen fra det gamle leje, og en hammer, så jeg kun slog på yderringen af det nye leje (Havde helt glemt tricket med at putte det i fryseren).

Da jeg skulle have et ind over akslen var det som sagt noget mere bøvlet, så prøvede også et par dap med en hammer, og mellemlæg på center ringen i lejet..

Nå, det er "kun" 100kr, så ikke jordens undergang, men alligevel ærgerligt at man måske har været for hårdhændet ved monteringen

Og jeg har lidt travlt, da den _skal_ omregistreres inden udgangen af næste uge.
Som jeg husker plejer der at sidde en plastring, inderst for at der ikke kommer skidt ind til lejet.
Prøv at giv den et pust af noget smørrende, måske det hjælper.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeps, den fik lidt fedt inden jeg samlede, tænkte at det kunne hjælpe med at holde det værste vand og snavs ude.

Må se på det i morgen. Og ellers må jeg have fat i endnu et leje, og så prøve at lade være med at bruge unødig vold.

Der er et eller andet galt et sted. Et leje må ikke ha prespasning på begge ringe. Jeg skiftede samme type leje på min polo baghjul der var som jeg husker det glide pasning på yderringen og inderring blev spændt fast med moment. De tidligere koniske hjullejer der var yderringen prespasning og inder ringen gled bare ind over akseltappen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tror problemet er at inder ringen er delt i 2 halvdele (yderst og inderst), og de to halvdele af inderringen kan drejes uafhængig af hinanden. Når man skubber ind over akslen kan den yderste måske fanges på kanten af akslen, og skal lirkes ind over. Jeg blev måske lidt sur på den, og gav den nogle dask for at få den ind over akslen.

Af skade bliver man klog, eller noget..
Nyt leje i fryser, og nav i ovnen ved 70 grader, og med min store aftrækker med lidt stål mellem leje og aftrækker, så fik jeg det skubbet i uden at bruge alt for meget unødig vold.

Bøvlet var så at få den ind over akslen på traileren.. Inder diameter på lejet er 34mm, og akslen er 34mm.. Så det mindste den går skæv, og skidtet sidder fast. Men efter flere forsøg og lirken frem og tilbage, lykkedes det at få navet på akslen også.

Så nu er trailer klar til syn mandag morgen.

/ Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis