Hvordan beregner man en udveksling?

Jeg har en loftlem med påhængt foldestige. Loftlemmen er placeret i stuen, således at når stigen foldes ud, folder den ud i soveværelset. Desuden er loftlemmen i vejen for nogle skydelåger jeg gerne vil have lavet.

Derfor vil jeg gerne vende loftlemmen 90 grader. Det betyder at der skal skæres i spærrene og laves en udveksling. Hvordan beregner man sådan en? Ved i hvad det koster at få det gjort ved en ingeniør?

Huset er fra 2001, 86 m2 og i 1 plan.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes tommelfinger regler, og almindelig sund fornuft. Det vil nok være billigere at bruge en lidt for stor udveksling end det koster at få en beregning.
Er det kun 1 bjælke du fjerner, så skal belastningen fordeles med 1/2 delen på hver af de 2 nabo spær. Det kan man gøre uden at forstærke dem. Den tvær gående i begge sider kan så have samme dimension som bjælker i øvrigt. 
Det der er vigtig er at sammenføjninger er kraftige, Det kan være bjælkestumper som fstgøres på de bærende spæ og som udvekslings bjælken fast gøres imod. det kan være kraftige sømbeslag. eller en kombination. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis