Hæve komfur 5cm

DLG
DLG
844 2400
Hej.
Jeg skal hæve mit glaskeramisk komfur 5 cm op så kogepladen er plan med bordpladen. 
Skal den i det hele taget det, eller skal den højre op? 
Hvordan er det bedst at lave et par "ben" så de kan følge med, når jeg trækker komfur ud og ind, til rengøring ?  
De skal også have noget at stå på, en slags fødder, som de kan glide på uden af ridse gulvet og uden at suge vand.  

Jeg har tænkt på at bruge den gamle bordplade til at lave det af.
Jeg har kun 2 ideer, som på tegningen.
A : en 60x60 cm plade med 10x60 cm "ben".
B: eller bare 2 lag 10x60cm plader.
Med 4 små fordybninger på toppen til komfurets ben, så de ikke glider af pladen, når jeg trækker komfuret ud. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Det er nemmest at styre hvis du laver som den til venstre. Altså 1 stor plade med meder under. Husk at lave dem skrå/runde på alle underkanter så det ikke trækker marker på gulvet. Du kan eventuelt lime filt under. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Du skal passe på at det kommer til at se ordentlig ud. Det kan let komme til at se ud som om komfuret ikke er fjernet fra transportpallen.

Da jeg købte sommerhus for nogle år siden, stod komfuret på træklodser.  Der var ikke gjort noget ud af det. Det så frygteligt ud. Jeg lavede nogle sorte cylindriske plastikklodser med reces i toppen til de originale fødder. Det ligner, at de er en del af komfuret. Det er dog ikke specielt let at trække komfuret ud.
DLG
DLG Trådstarter
844 2400
Tak for svarene.
Man kan sikkert skrue en forplade/sokkelplade på det, så det ikke ligner transportpallen   

Jeg er kommet lidt videre. 
Den blå Bosch stiksav fra 90erne er fed  
Der findes noget som hedder "Glidesøm", en lille teflon fod som kan glide på gulvet, så dem har jeg købt en pakke af. Jeg slår 3 stk i, i hvert hjørne. 

Jeg måtte lave 4 fordybninger i pladen, til komfur ben, så komfur ikke glider af pladen når jeg trækker  komfuret ud og ind, til rengøring. 
Jeg har kun en lille håndholdt "Dremel", men den kan ikke fræse 4 fordybninger i den samme dybde, helt plant.
Så det er blevet til en lille fed 3D printer opgave, så den kom til at ligne en overfræser   
Jeg har til sidst smurt shellak på, alle de steder hvor spånplade har været synlig, så den ikke suger vand.
Kermit_369
Kermit_369
1446 7860
Hvor der er vilje er der vej.
Flot tilbehør til din Dremel.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
DLG
DLG Trådstarter
844 2400
Tak Kermit_369   
En af mine kammerater har lige sagt at han har sådan en fod til en Dremel ...  Det har jeg så også nu   

Jeg har banket de fødder i. Godt jeg har købt en hel pakke med dem. de knækker nemt når man ikke rammer 100% i midten med hammeren.
Komfur står ikke i vater sidelens. Ikke så lidt. 
Hvad for et geni har besluttet at hvidevarer skal have justerbare fødder kun foran...? 

ev elmand
ev elmand
25303 7480
Den skal stå i vater. Det er meget irriterende at smørret løber over i den ene side af panden. Hvis du tager nederste skuffe ud, så er der ofte justerbare ben også ved bagsiden 

m.v.h. Erik
DLG
DLG Trådstarter
844 2400
Tak ev elmand, det med skuffen har jeg slet ikke tænkt på.  
Jeg kan se at der er et hjul, som står i min udfræsning i pladen og så ser det ud som om hjulet er monteret på en arm som har omdrejningspunk 5 cm før hjulet, dvs. man burde kunne vippe hjulet ned.   
Det hul der er over hjulet har jeg prøvet at kradse i, det føles som gummi. Jeg havde forventet en kærv, som man kunne dreje på med en skruetrækker og justere.

Jeg skal lige sige at de baghjul er meget dårlige til at dreje rundt, fordi jeg næsten ikke kunne skubbe komfuret efter jeg har vippet det på baghjul. 
Jeg må kigge på det i morgen.  

DLG
DLG Trådstarter
844 2400
Man bliver klogere med tiden    
Tak igen ev elmand, det har slet ikke været planen at undersøge det.
De plader jeg har lavet for at hæve komfuret har måske været unødvendige...
Der er ligesom en kasse indeni bunden af komfuret, som kan skrues på højt eller lavt og højdejustere komfuret. 
Der er 6 skruehuller i hvert hjørne 
Jeg skal se om et af dem kan bruges så kogepladen kommer tæt på borpladens højde. 
Og baghjuls højden justeres med en unbrakonøgle, med en lille skrue på forsiden af komfuret   

Ja, sådan er det at overtage et komfur uden instruktionsbog.
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Da jeg så dit første billede af hjulet skulle jeg til at skrive at det justeres forfra. Men nu er du jo den erfaring rigere, og det er en klassisk højde justering som jeg har set mange gange på Voss komfur. 

m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis