Ombygge bord

Kære alle

Jeg har købt et rundt plankebord fra 60'erne. Problemet er at det står alt for lavt og jeg nu snart har lige så mange blå mærker på benene som min 3-årige. Jeg vil derfor prøve at skifte ben på bordet. Som i kan se på billederne sidder der en ramme fastskruet underfra. Min udfordring er, at jeg ikke kan se hvor skruerne går fra/til. Umiddelbart overvejer jeg at stikke en sav in hele vejen rundt og save dem over, for at på den måde få fjernet understellet så der er plads til de nye ben. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt dette ville kunne påvirke stabiliteten og holdbarheden af selve bordpladen. Når jeg kigger ser der ud til at være 2 brædder der løber på tværs af bordet som jeg umiddelbart forestiller mig bidrager mere til stabiliteten.
Er der nogen herinde der er bekendt med byggemetoden, eller har gode råd til hvor man kan få hjælp?

mvh Erik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke stel og bordplade er fastgjort til hinanden med de 12 dyvler du kan se oppefra?
De 2 tværgående brædder nedenunder er der for ikke bordpladen skal krumme, og må ikke fjernes.

En elegant måde at hæve bordet på kunne være at lave 4 benforlængere i en helt anden træsort, men naturligvis samme form, og skrue på enderne. Så kan man stadig se det er et gammelt bord der er tilpasset nutiden.

Selvbygger med stort S. 
Velkommen på siden   
Det er nemt du skruer bare møtringene af inde i hjørnet, så kan benene afmonteres.
Beslaget bliver siddende i sargen.
Det er sådan en skrue der sidder ind i hjørnet af bordbenet.




Vi prøver igen, i morgen --
Hej

Tak for dit svar- jeg formulerede mig nok lidt vagt. Jeg ved godt hvordan benene tages af, men jeg ønsker også at fjerne beslagene og understellet som benene1 sidder på - giver det mening? Altså alt bortset fra selve bordpladen. Jeg vil montere krydsede stålben i stedet for og de kan ikke være der medmindre jeg fjerner alt.

Jeg vedhæfter et billede - jeg vil save langs den røde streg.

mvh Erik
Hvis du fjerner sargen, (trærammen under bordet) er det ikke sikkert at bordpladen er stabil nok..

Det kunne se ud til sargen er skruet fast oppe fra, og skruerne dækket med propper.
Den kunne også meget vel være brugt lim og dybler foruden skruerne oppefra.


Vi prøver igen, i morgen --
De 2 træ skinner du nævner vil sikkert være stabilitet nok, da pladen vel er ca.5 cm tyk.
Prøv at fjerne det gl. understel og monter dine krydsben, evt. på en plan 22mm krydsfiner el. lign. Kan du komme til med fein cutter evt. med metalklinge, vil den snuppe metal skruer også, det koster blot tid og og lidt klinger.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis