Gulvvarme på 1. sal - dilemma

Jeg står i et dilemma, min tømrer og min VVS’er foreslår to forskellige opbygninger af gulv i badeværelse på 1. sal, så hvad er bedst, eller er der andre bedre løsninger.

Tømreren foreslår: 20 mm forskalling med 20 mm varmeslager mellem – 22 mm gulvspån – afretningslag med opbygning af fald – membran. Ca. 75 mm incl afretning

Der er flere ting i dette, der ikke er så godt. Varmeslanger under gulvplade vil udtørre pladerne, føre til svind og evt. utætheder. Derudover er gulvspån til vådrum, som jeg læser det, ikke tilladt iht. SBI 252
Det er lidt bekymrende at en fagmand tilsyneladende anbefaler en løsning der ikke vil være lovlig ☹

VVS’eren anbefaler enten:
Lyddæmpning – Lewisplader – 20 mm slanger – evt. armering – ca. 50 mm beton – afretning med opbygning af fald – membran. Ca. 100 mm incl afretning. Ulempen er stor byggehøjde, fordelen er en robust løsning

eller

Krydsfiner 21 mm – Minitec 15 mm – afretning med opbygning af fald – membran. Ca. 70 mm incl. Ulempen er at der kræves en ekstra shunt, som er dyr og det er svært at finde et sted at placere den. Fordelen er at det er løsningen med laves byggehøjde.

Spørgsmålet er, hvad der er den bedste løsning, og om der er andre bedre løsninger. Kravene er, at det skal være en meget stiv konstruktion (der skal fliser på), der skal indlægges gulvvarme, skal have lav byggehøjde og så selvfølgeligt skal det kunne overholde SBI 252.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe dine fliser ikke er større end 30cm på en given led kan man lave løsningen med gulvgips isteder for gulvspån. Denne løsning er mk godkendt til vådrum hvor det udlægges som flydende gulv ovenpå et bærelag og danner en død flade som giver stabilt undergulv til klinker - mere info her og her.
Den løsning holder stadig her på 13. år, dog med lidt tykkere forskalling end 19mm høvlet - husk at forskalling ikke er styrkesorteret træ - derfor bør man overdimensionere lidt.

Hvis de ønskede klinker skal være større end 30cm kan stivhedskrav ikke overholdes af andet end løsningen med svalehaleplader - husk at der her muligvis er skærpede krav ift dimensionering af de bærende spær.

Standard styrke dimensionering ved etageadskillelse er 150kg/m2 (1,5kN/m2) og afhængig af tykkelse på beton kommer man tæt på - jeg ville afkræve en statikberegning ved ingeniør af det udførende firma.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi havde faktisk planlagt 60x60 fliser. Så findes der ikke en anden løsning end lewisplader ? Rummet ca. 3x2 m og ligger oven på to gennemgående (til kældergulv) vægge.
Du må planlægge om med hensyn til flisestørrelse.
Jeg har lavet noget lignende som tømrer foreslår. Dog er det bærende lag og gulvvarmeslanger anbragt nede imellem spærene. Så er det kun gulvgips, afretningslag, membran og fliser der ligger over spærene. Isolering, bærende lægter gulvspån som bærende, og forskalling med varme fordelings plader og slanger ligger alt sammen lige til overkant bjælke.
Der skal være 30 mm fald i alt i badeværelse, eller en lille kant ved dør således at der kan stå 30 mm vand over en evt. stoppet gulvrist inden det løber ud i rummet ved siden af. 
Det bærende lag har jeg lavet som lægter på siden af bjælker og tværgående lægter imellem pr. 60 cm. Både dem på siden af bjælker og dem imellem kan godt have nogle ud-hakninger så det ikke fylder helt så meget i højde. 
Når du har udlagt varme slanger så lægger du et lag gulvpap for at minimere knirkelyde far gulvvarme slanger når de ændrer temperatur ( termostat slår til ) 
Men det første du gør efter gulvvarme slanger er at lægge et stykke  klar plast ud over det hele. Her tegner du så det hel op på med slange forløb, placering af kloak osv. Du bruger permanet tusch. 
Dette kort lægger du så ud når gips skal skrues fast, eller afløb skæres fri. Skruer går bare igennem plast, det er nemt at hive det af alligevel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor kan man se hvilke krav der er til fliser i forskellige størrelser mht. stivhed af undergulvet?
Det står i deres systemmanual til deres gulvløsninger  - kan så se den er blevet opdateret siden jeg sidst kiggede i den - det er i dag åbenbart muligt at gå efter større klinker end 30x30 men de specificerer ikke hvad der skal til - se billede.

/BOFH

Annonce
Så de maks. 30x30 kommer fra hvad Knauf anbefaler? Hvad siger producenter af klinker mon? Hvordan hænger styrke og konstruktionsstivhed sammen?
Ifølge Knaufs tekniske afdeling, er ingen af deres systemer godkendt til pladegulv i vådrum   
Øh??? - udklip fra deres eget produktark som jeg linkede til ovenfor.

/BOFH

Ifølge Knauf gælder mk-godkendelsen ikke længere ☹
Spændende! Men så må de jo enten få den fornyet eller også er de ikke et alternativ fremover, det er jo frivilligt om man som producent vil forsøge at få sit produkt igennem processen med godkendelse.

/BOFH 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også