Jeg står i et dilemma, min tømrer og min VVS’er foreslår to forskellige opbygninger af gulv i badeværelse på 1. sal, så hvad er bedst, eller er der andre bedre løsninger.
Tømreren foreslår: 20 mm forskalling med 20 mm varmeslager mellem – 22 mm gulvspån – afretningslag med opbygning af fald – membran. Ca. 75 mm incl afretning
Der er flere ting i dette, der ikke er så godt. Varmeslanger under gulvplade vil udtørre pladerne, føre til svind og evt. utætheder. Derudover er gulvspån til vådrum, som jeg læser det, ikke tilladt iht. SBI 252
Det er lidt bekymrende at en fagmand tilsyneladende anbefaler en løsning der ikke vil være lovlig ☹
VVS’eren anbefaler enten:
Lyddæmpning – Lewisplader – 20 mm slanger – evt. armering – ca. 50 mm beton – afretning med opbygning af fald – membran. Ca. 100 mm incl afretning. Ulempen er stor byggehøjde, fordelen er en robust løsning
eller
Krydsfiner 21 mm – Minitec 15 mm – afretning med opbygning af fald – membran. Ca. 70 mm incl. Ulempen er at der kræves en ekstra shunt, som er dyr og det er svært at finde et sted at placere den. Fordelen er at det er løsningen med laves byggehøjde.
Spørgsmålet er, hvad der er den bedste løsning, og om der er andre bedre løsninger. Kravene er, at det skal være en meget stiv konstruktion (der skal fliser på), der skal indlægges gulvvarme, skal have lav byggehøjde og så selvfølgeligt skal det kunne overholde SBI 252.