Husvandværk til haveboring

Hej LDS,

Jeg for indenfor nær fremtid lavet en haveboring, og har i den sammenhæng kigget på et husvandværk. 

Opgaven det skal løse er at trække vandingssystem af haven (bede og græsplæne) jeg forventer at den skal kunne trække 2-3 vippevandere/sprinklere. 

De findes jo i alle prisklasser, jeg er med at der naturligvis kan være kvalitet til forskel. Men hvor mange liter vand per time skal vandværket kunne levere for at det ikke bare bliver sølle stråler der leveres? 

//Jonas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mener du med en haveboring? Hvis du vil bruge et husvandværk, hvor pumpen står oppe på jorden, kan du ikke suge fra større dybde end 8 m. Sprinklerens ydelse/vandforbrug afhænger af trykket.

fase
Jeg bor i et område hvor vi har højtstående grundvand som må hentes, boringen forventes at få en dybde på 5-8 meter

Jeg har nok set mig blind på antal liter pr. time og ikke på selve trykket. 

Jeg har specifikt kigget på et med nedenstående specifikationer: 

Volt230 Volt
VarekategoriHusvandværk
DrivmiddelStrøm
Liter pr. time6000
Transporthøjde i m55
ProducentMetabo
Watt1300.00
Vægt i kg18.90
Tryk i Bar5.50

//Jonas
Hvis brønden er dyb, er en dykpumpe løsningen, denne her har indbygget automatik, og skulle ikke kræve yderligere installationer. LINK
Er det et lille borerør kan du bruge en almindelig dykpumpe, som denne her. LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Jamen, hvis du kan hente vandet fra mellem 5 og 8 m. dybde, og det er lovligt uden ansøgning, er det da bare at gå igang. Den viste pumpe fra Metabo ser da rigtig fornuftig ud.

fase
Sådan en vil jeg da osse gerne have, hvordan finder jeg ud af om det er lovligt eller ikke?

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Du skal under alle omstændigheder søge om tilladelse i din kommune.

Der skal søges om tilladelse ved din kommune, får man ja koster det jo kun strøm at vande 🙂

//Jonas
Krav om godkendelse står i Vandforsyningsloven.  Se §18.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1985/337
Lovteksten giver indtryk af at der normalt kun gives tilladelse, hvis man ikke har offentlig forsyning.

De fleste bruger regnvand hvis de vil spare på udgifterne til vand. På et 150 kvm tag regner der over 100 kbm vand om året.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis