Rive væg ned ( i tvivl om spær er selvbærende kr

Hej
Jeg håber der sidder nogle som har kendskab til spær og om hvorvidt de er selvbærende. Kan jeg fjerne væggen som adskiller køkken og stue? Har lagt tegning ind og markeret den væg som jeg ønsker fjernet med en rød streg. Der sidder opklodsninger under spærfoden som hviler af på væggen. Håber på nogle derude som evt kunne komme med et svar på om væggen er bærende.
Hej Jeg håber der sidder nogle som har kendskab... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle jeres svar. For lige at være helt hundrede har jeg været oppe på loftet og tage nogle billeder. Håber dette kan være med til at give jer et bedre indblik i om det er forsvarligt at Rive væggen ned. Jeg beklager de kortfattede svar Kovas. Se venligst de vedhæftede billeder
Der er tydeligvis eftermonteret en udveksling bestående af 2 stykker spærtræ på en del af spærene, hvilket indikerer det nok ikke er så selvbærende som nogen i tråden ellers påstår.
Det er svært at være skråsikker udfra nogle havldårlige tegninger og et par fotos, så jeg ville få en erfaren tømmermester til at give hans mening. De 1000 kr er givet godt ud hvis alternativet er loftet synker når du fjerne væggen.

Selvbygger med stort S. 
De 2 stykker spærtræ er noget jeg selv har monteret, fordi jeg egentlig havde tænkt mig at rive den ned.  Og så var min tanke at de to stykker spærttæ skulle fungerer som en slags rem. Men er alligevel kommet i tvivl om jeg tør vælte den.
Jeg læser læser tegningerne, som spærene i den originale bygning ikke er selvbærende. I tilbygningen er de selvbærende. Billedet er fra den originale bygning, som jeg vil mene ikke er selvbærende, da de er afhængige af understøtning på midten.

De sidste uploaded foto 5/7, 6/7 og 7/7 viser helt klart at det er Mellemunderstøttet spær.
Derved kan væggen ikke umiddelbart fjernes.
Det vil kræve en eller anden form for understøtning.

Der er dog noget som ikke stemmer overens med plantegningen og understøtningen for de Mellemunderstøttet spær, for understøtningspunktet og væggene er ikke overens.

Foto 5/7 højre side er det ud over terrassen?

I første omgang var jeg også forvirret om hvilke tegning der var hvad tale om, 2 eller 4, indtil jeg kom til at læse oppe i venstre hjørne.

Annonce
Væggen er fjernet. Der var en tømrer ude og han mente det vil være tilstrækkeligt med den rem jeg lagt ovenpå spærfoden. 
GSH - foto 5/7 er ud mod haven/terrassen 
Hvordan kan du se hvor understøtningspunktet er? 
Vedhæfter Mellemunderstøttet gitterspær.

Det fremgår, i dit tilfælde, at understøttepunkter er som vist på side 11, 5b, som også fremgår af foto 7/7, i midten/under kip.
Okay men væggen er ikke i midten af kip? 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også