Kontakt i andet rum til kompressor

Hej,
Jeg er ved at renovere værksted og ønsker adgang til trykluft i lokalet. Jeg havde tænkt at sætte en kompressor i et lille rum ved siden af for at undgå støj fra kompressoren under brug. Herfra køre slanger til værkstedet og herfra bruge luften.
Blev så opmærksom på at man ikke må slukke strømmen til en kompressor uden at slukke for kontakten på kompressoren, da den ville have svært ved at starte med trykket i motoren. Hvordan ville jeg kunne lave en kontakt i værkstedet som tænder for kompressoren i det andet lokale, så den ikke står “tændt” når den ikke er i brug?
Tak 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Hvad er det for en kompressor, og hvor stor er motoren ?

Du kunne løse det ved at sætte en kontakt, eller et relæ ind mellem pressostat og motor.
Så kan du afbryde forbindelsen til motoren inde fra værkstedet, på den måde vil pressostaten stadig lave trykaflastning.
Er kompressoren udstyret med et magnetbetjent motorværn, burde du kunne nøjes med en enpolet afbryder, du føre ind i værkstedet.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak :)
Jeg har endnu ikke købt kompressoren da jeg stadig leder lidt og ikke er så kendt på området. Ønsker den skal bruges primært til luftnøgle, slibemaskine og andre småting. Der er adgang til både 230 og 400v, så en anbefaling af kompressor størrelse til mit forbrug ville også være en stor hjælp. Regnede med at jeg kunne lave en kontakt der slukkede strømmen til kompressoren, men fandt så ud af at den ikke havde så godt af dette så er lidt på bar bund i forhold til hvordan det skal gøres
Ved den første løsning hvor man placerer en kontakt mellem pressostat og motor, ved du hvordan det skal gøres? Det er måske et dumt spørgsmål, men tænker i forhold til hvilke ledninger der skal til kontakten, hvis der er mere end en mellem pressostat og motor. Er som sagt ikke så skarp i elektronikken omkring kompressorer :)
Så find en kompressor først, så tager vi den derfra, nemmest at forklare med billeder af den aktuelle kompressor.

Jeg har en kompressor som ligner denne her rigtig meget, den køre på 3x400 volt, den tænder og slukker jeg bare på kontakten hvor den er tilsluttet, den har ingen problemer med at starte med tryk på.     LINK Tryk Her

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hjælpen og hurtigt svar, jeg vender tilbage når kompressor er købt, hvis jeg ikke løser det
Annonce
Nu står jeg umiddelbart til at købe en model magen til den du henviser til. Vil en løsning med en 3 polet afbryder i værkstedet som blot slukker for strømmen til kompressoren være en god løsning? Det virker nemlig relativt simpelt
Du kan prøve med den afbryder. Du skal vel ikke starte og stoppe den manuelt hele tiden. Bliver den slukket og du ikke starter inden for 15 - 30 minutter så vil trykket i mellem røret ( fra cylinder til tank) være fiset ud igennem utæthed ved stempelringe. 
I øvrigt skulle Je_ns nok være gået i seng i nat kl. 01.06     Hans indlæg omkring afbryder imellem motor og pressostat ikke gangbar. Det får i hvert fald ikek pressostat til at trykaflaste. Det sker når maks tryk er opnået, og det vil ikke ske hvis motor ikke kører. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg prøver af med den afbryder og ser om det skaber problemer. Tak for svar
SimonFF skrev den 13-06-2023 12:03:22

Jeg prøver af med den afbryder og ser om det skaber problemer. Tak for svar

Ja, og skal det være fint, sætter du et CE stik op så du kan koble kompressoren fra og flytte den til brug et andet sted.

fase
Noteret S. Fabrin. Det vil jeg gøre. Tak for svar allesammen. God dag
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis