Regler vand / el mv til isoleret skur

Hvis jeg vil trække kabler til el og vand til et isoleret skur, hvad er så reglerne / realismen? Der vil være 1.1 flisegang mellem hus og skur. Jeg ønsker at få flyttet vandhanerne væk fra den mellemgang og ned i skurets galv med mulighed for udebruser (umiddelbart uden kloakering - bare til skylning af ungerne før pool besøg). Derudover vil jeg gerne have en akku tank i skuret så der skal der rør med over 

El: tomrør - hvor dybt skal det ned i jorden?

Vand: skal det virkelig 1.2 ned? Kan man selv klargøre alt så vvseren kan trække rør i rør?

Centralvarme: skal varme og isolerede pex rør til en akkutank ned i samme dybde, hvis de kan bruges?

Eller er det for dyre og besværlige løsninger jeg påtænker?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
El behøver ikke tomrør man trækker blot kabel. Men det skal beskyttes hvor det kommer op fra jorden / gulvet. Her kan der være tale om f.eks. 1/2 m rør.
Du kan bare købe noget rør i rør og grave ned. Om det skal 1,2 m ned? ?  synes jeg er lidt rigelig. Vi får aldrig frost 1,2 m ned i jorden. Så skal du alligevel have det frost sikret der hvor det kommer op af jorden. 
Det er noget andet med varmerør. Her skal der bruges isolerede rør som er beregnet til nedgravning. 
Tryk her for et eksempel. LINK De koster nok fra ca. kr. 400,00 pr m. plus overgangs fittings. Jeg ved ikek hvilken opvarmnings form du har men det med akku tank bliver nok en dyr omgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-06-2023 22:41:39

El behøver ikke tomrør man trækker blot kabel. Men det skal beskyttes hvor det kommer op fra jorden / gulvet. Her kan der være tale om f.eks. 1/2 m rør.
Du kan bare købe noget rør i rør og grave ned. Om det skal 1,2 m ned? ?  synes jeg er lidt rigelig. Vi får aldrig frost 1,2 m ned i jorden. Så skal du alligevel have det frost sikret der hvor det kommer op af jorden.
Det er noget andet med varmerør. Her skal der bruges isolerede rør som er beregnet til nedgravning.
Tryk her for et eksempel. LINK De koster nok fra ca. kr. 400,00 pr m. plus overgangs fittings. Jeg ved ikek hvilken opvarmnings form du har men det med akku tank bliver nok en dyr omgang. 

 Tak - tænkte rør i rør ift el blot i tilfælde af, at det engang skal skiftes såvel som at så kan elektrikeren jo trække selve kablet inkl tilslutning til tavle og et stik ude i skuret (for så er det lovligt, forsikret og trygt).


Ift vand kan jeg selvfølgelig lave aftapning før og efter og nedlukke for vinteren. Så er det mere sådan sommerhus-vand-agtigt. Men hvis det skal være helt lovligt skal det så 1.20 ned, graves ind fra under sokkel/fundament og ind et frostsikret sted (enten kommer der olieradiator eller akkutank, som uanset isolering nok vil afgive tilstrækkelig varme til at holde det frostfrit hvis isoleret tilstrækkeligt). Alternativet kan så være at føre det uden om skuret helt hen til der, hvor jeg tænker vi skal have ny udendørshane. Men ja, så mangler der jo godt nok varmt vand også… det kan godt være det bliver for dyrt / besværligt at trække og få etableret vand blot for at undgå lidt haveslanger på jorden (som jeg istedet kan lave en pænere, mere permanent løsning til. 

Ift varmerør har jeg 3-4 meter mellem nuværende vvb og varmestrenge og der, hvor akku tank skal stå. Med op/ned/kryds/tværs bliver det samlet max 7-8 meter. Det er til at overskue dog er det lidt trælst at koldt vand og centralvarme står 2-3 meter fra hinanden så der skal føres noget ind 2 steder. 
Jeg har stadig ikke forstået hvad du mener med akkutank. 
Det er normalt noget man bruger hvis der fyres med halm eller andet som kan afgive meget mere varme end det øjeblikkelige behov. Så behøver man ikke at fyre 1 - 3 dage igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-06-2023 23:16:36

Jeg har stadig ikke forstået hvad du mener med akkutank.
Det er normalt noget man bruger hvis der fyres med halm eller andet som kan afgive meget mere varme end det øjeblikkelige behov. Så behøver man ikke at fyre 1 - 3 dage igen. 

 Jeg har en overdimensioneret pilleovn, som ikke har en akkutank og derfor jævnligt slukker og starter igen. For der er grænse for hvor hurtigt vvb og gulvvarme mv kan afkøle vs hvor hidsig den er. Med en akkutank kan den køre mere jævnt og effektivt 

Uden lige at kende din bygning osv. Så bør en akkutank stå lige ved eller over fyret, ellers spilder du unødig varme.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-06-2023 09:20:27

Uden lige at kende din bygning osv. Så bør en akkutank stå lige ved eller over fyret, ellers spilder du unødig varme.  

 Jeg kan få den 4 meter væk i det kommende skur simpelthen fordi bryggerset ikke har pladsen hvis man også skal kunne åbne ind-&udgang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis