Vådrumssikring

Hejsa.
Vi er ved at lave et kolonihavehus, og skal nu igang med badeværelset. Så er der lige det med vådrumssikring. Vi ville gerne have haft sat glasvæv/filt efterfølgende. Men kan man det. Der skal jo noget sikring på gulvet, og 10 cm op af væggen. Det bliver med en lukket brusekabine, ved ikke om det gør en forskel? Rummet er 2X2 meter. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov. Glemte lige, at skrive: Der er sat vådrumsgipplader og og spartlet med vådrumsspartel.
Du vådrumssikre, spartler det glat med vådrumsspartel, og så kan du male/filte.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-06-2023 19:05:13

Du vådrumssikre, spartler det glat med vådrumsspartel, og så kan du male/filte.

 Hej. Der er jo vådrumspartlet. Kan der ikke vådrums sikres og filt ovenpå det?

Jo det er jo også det jeg skriver. 
Men du slipper ikke for at spartle glat hvis du vil have filt.
Vådrumssikring efterlader en ujævn overflade uegnet for filt.

Nu kender jeg selvfølgelig ikke din holdning til den færdige finish, men det er ikke tilrådeligt at undlade at spartle efter vådrumssikring.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-06-2023 19:19:00

Jo det er jo også det jeg skriver.
Men du slipper ikke for at spartle glat hvis du vil have filt.
Vådrumssikring efterlader en ujævn overflade uegnet for filt.

Nu kender jeg selvfølgelig ikke din holdning til den færdige finish, men det er ikke tilrådeligt at undlade at spartle efter vådrumssikring.

 Så fik jeg misforstået dig. Der er så nogen som siger, at vådrumssikringen kun behøver, at gå 10 cm. Op ad væggen. Kan vi nøjes med det, da der jo er vådrumsgips og så spartlet med vådrumsgips, og så sætte væv/filt på?

Annonce
Hvis du ikke har afløb i gulvet så behøver du ikke vådrumssikring. Når du skriver "lukket brusekabine" så går jeg ud fra at det er med seperat afløb ( evt. pumpe). Altså den type som man kunne stille i et værelse- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et badeværelse i den størrelse med afløb i gulvet, bliver som udgangspunkt betragtet som én stor vådzone. Dvs. det skal behandles som var det hele én stor bruseniche og derfor have vådrumssikring (næsten) hele vejen op til loftet på alle vægge.

Men, som Erik skriver, hvis du ikke har afløb i gulvet så skal rummet kun sikres de 10 cm op ad væggen.

Nu er der tale om et kolonihavehus og du har en lukket bruseniche, så jeg ville også lave det som du har gjort nu uanset om der er afløb i gulvet eller ej.

Rækkefølgen er: Vådrumsgips -> Vådrumsmembran -> Vådrumsspartel -> Filt -> Maling.


Mvh. AllanE
ev elmand skrev den 11-06-2023 22:47:50

Hvis du ikke har afløb i gulvet så behøver du ikke vådrumssikring. Når du skriver "lukket brusekabine" så går jeg ud fra at det er med seperat afløb ( evt. pumpe). Altså den type som man kunne stille i et værelse- 

 



AllanE skrev den 12-06-2023 08:28:02

Et badeværelse i den størrelse med afløb i gulvet, bliver som udgangspunkt betragtet som én stor vådzone. Dvs. det skal behandles som var det hele én stor bruseniche og derfor have vådrumssikring (næsten) hele vejen op til loftet på alle vægge.

Men, som Erik skriver, hvis du ikke har afløb i gulvet så skal rummet kun sikres de 10 cm op ad væggen.

Nu er der tale om et kolonihavehus og du har en lukket bruseniche, så jeg ville også lave det som du har gjort nu uanset om der er afløb i gulvet eller ej.

Rækkefølgen er: Vådrumsgips -> Vådrumsmembran -> Vådrumsspartel -> Filt -> Maling.

 

Der er afløb i gulvet. Det er denne type kabine vi skal have.

www.silvan.dk/desa-brusekabine-stockholm-m-bundkar-80x80x210-cm?id=2603-1984113
For lige at få det helt på det rene.
Den type bruse kabine har afløb i bunden, og det kan tilsluttes kloak systemet direkte. Så det er ikke absolut nødvendig med et afløb i selve gulvet på dit badeværelse. 
Afløbet i kabinen har jo ingen funktion i selve rummet. Vandet kan ikke løbe op i den. 
Så har du ingen afløb i rummet skal der ikke vådrums sikres.
Hae du afløb i gulvet så skal der vådrums sikres i hele rummet op til loftet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 12-06-2023 23:09:39

For lige at få det helt på det rene.
Den type bruse kabine har afløb i bunden, og det kan tilsluttes kloak systemet direkte. Så det er ikke absolut nødvendig med et afløb i selve gulvet på dit badeværelse.
Afløbet i kabinen har jo ingen funktion i selve rummet. Vandet kan ikke løbe op i den.
Så har du ingen afløb i rummet skal der ikke vådrums sikres.
Hae du afløb i gulvet så skal der vådrums sikres i hele rummet op til loftet.

Afløbet er der jo, da det blev anbefalet af VVSer. Men bliver jo så ikke rigtig brugt, så det er måske ikke nødvendigt, at gå så højt op? Vi kender intet til dette. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også