Opgravning af kældervæg? Det hele på en gang eller i etaper?

Jeg skal igang med at ligge sokkelisolering og dræn op af en kældervæg.

Må jeg grave hele siden jeg har markeret op på én gang eller er det for risikabelt, når væggen er så høj 😅?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hvis, hvis og hvis!

Din beskrivelse af væggen mv. er direkte mangelfuld!

Hvordan er væggen opbygget/dimension?
Har du en skitse/tegningssnit af væg/sokkel med kommende dræn og isolering?
Hvor langt har du tænkt dig at grave ned i forhold til soklens underkant?
Hvordan er jordens beskaffenhed, sand, ler eller andet? 

Væggen er opbygget i 10 cm beton udvendigt og indvendigt er der 20 cm lecablokke.

Jeg har fået understøbt hele soklen i underetagen. Så jeg vil grave 20 cm ned fra betongulvet. Der er 30 cm flamingo og 12 cm beton og den understøbte sokkel er selvfølgelig dybere. Så jeg burde være er godt stykke over soklensunderkant.

Nej jeg har ikke en skitse men der kommer 2*100 mm pordran på siden, og den bliver placeret 20 cm under terræn.
Hvis du holder dig mindst 30 cm over sokkel underkant, så skulle der normalt ikke ske noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Andersv9 skrev den 11-06-2023 19:55:55

Væggen er opbygget i 10 cm beton udvendigt og indvendigt er der 20 cm lecablokke.

Jeg har fået understøbt hele soklen i underetagen. Så jeg vil grave 20 cm ned fra betongulvet. Der er 30 cm flamingo og 12 cm beton og den understøbte sokkel er selvfølgelig dybere. Så jeg burde være er godt stykke over soklensunderkant.

Nej jeg har ikke en skitse men der kommer 2*100 mm pordran på siden, og den bliver placeret 20 cm under terræn.

Hej, må jeg spørge ind til dit Pordræn isolering? Fungerer det som det skal? 

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis