Forskelle i maling

Jeg skal snart til at male trægavl, og jeg synes ærlig talt, at det at vælge maling er et virvar. Jeg vil helst undgå at skulle op at kravle igen over den næste årrække, så derfor vil jeg meget gerne finde den bedste til formålet. Ingen lyder dog til rigtig at vide noget om det, og jeg kan ikke spørge i en malerforretning, da de selvfølgelig vil fremhæve deres egne produkter. 

Jeg har fået anbefalet den nye Gori 618, men når man spørger om forskellen til den billigere Pinotex eller tidligere Gori-version, bliver de tomme i øjnene, væver lidt og siger at der 'nok ikke er den store forskel'. Men hvorfor er der så så stor forskel i pris? Jeg hører noget a la 'Bare vælg noget fra et af de kendte mærker, så skal det nok gå'. Den sætning vil jeg gerne ud over.

Jeg håbede at finde en tidligere maler, eller lignende, herinde som kan lede mig lidt på vej. Hvad bør jeg holde øje med og gå efter?

Tillægsspørgsmål:
Jeg fik min far til at købe noget maling til mit træskur, men jeg har netop set, at det er dør-/vinduesmaling, han har købt. Er der noget i vejen for alligevel at bruge det til mit skur?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at svare på og jeg er IKKE maler. Derfor er det kun min ringe erfaring du nu hører.
Al olie baseret maling, bruges stort set ikke af malere i dag, derfor kan de heller ikke anbefale det..  de bruger nu olieforstærket acryl udendørs, hvilke også er nemmere at håndtere. 2 ting skal udendørs maling indeholde, Uv beskyttelse og antisvampe middel.
Førhen kunne man få små prøve dåser, fint til test af kvaliteten også. Kalk og andre fyldstoffer er billigere som ægte farvestoffer, og det afspejler prisen. Mht. nye typer maling, vil de altid være dyrere, men så brug dem året efter, og indkøb sidst på sæson til halv pris. Vindues maling kan sagtens bruges til et skur, men er egentlig bare for godt. ( glans/pigment ) 
Nogen giver 15 års garanti, hvilke blot indikerer at malingen formentlig ikke falder af i den periode. Men som ( klimaskærm ) så regn med 5 år. 
Andre kan have anderledes forklaringer, så vent lidt på alle svar.  

 

Tak for dit svar, @cdp.

Jeg forstod ikke lige denne:

Mht. nye typer maling, vil de altid være dyrere, men så brug dem året efter, og indkøb sidst på sæson til halv pris.
Mener du, at man kan købe den nyeste maling sidst på sæsonen og bruge den året efter? Men på det tidspunkt vil der så muligvis være en endnu nyere udgave - spørgsmålet er så bare, hvor stor forskellen er, og om den er prisforskellen værd.

 

Fernis skrev den 11-06-2023 22:10:27

Tak for dit svar, @cdp.

Jeg forstod ikke lige denne:

Mht. nye typer maling, vil de altid være dyrere, men så brug dem året efter, og indkøb sidst på sæson til halv pris.
Mener du, at man kan købe den nyeste maling sidst på sæsonen og bruge den året efter? Men på det tidspunkt vil der så muligvis være en endnu nyere udgave - spørgsmålet er så bare, hvor stor forskellen er, og om den er prisforskellen værd.

 

 Jep, det mener jeg..

men der kommer hele tiden nye produkter, og lidt som sommer kollektioner i kjoler, falder prisen når sommeren går på hæld, og det er egentlig her, det meste træ er tørt og bør males. I år er så lidt anderledes. Maler du i år med det nyeste/bedste, og forventer en levetid på ex.10 år, vil der til den tid også være nye produkter. Blot husk ikke at blande olie og akryl (plastic) maling uhæmmet, min erfaring siger gerne acryl på olie, men ikke modsat. Men en maler kan svare mere præcist på disse ting, plus de har et par gode tips. Om en maling er pengene værd ? Sandsynligvis ja, - fordi tid og dækkeevne spiller ind, men alt afhænger jo af hvilke projekt osv. En grunding beskytter altid bedre og nedsætter forbrug af maling efterfølgende. 

Pt. ser statistikken sådan ud:
 
Hvad er den bedste træbeskyttelse?
Bedste Træbeskyttelse i Test –Bedste i test – Gori 612 træbeskyttelse.Bedste til ældre træværk – Gori 606 træbeskyttelse.Bedste til insektbehandling – Gori 22/7 træbeskyttelse.Bedste for miljøet – Wallman 02 træbeskyttelse.Bedste mod råd/flammer – Wallman 01 træbeskyttelse.Bedste transparante – Gori 505 træbeskyttelse.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også