Pludselig opdaget lodrette revner i mursten, hus fra 1980

Vi har et hus fra 1980, velholdt og dejligt. Efter at have lejet ud i 2 år opdagede jeg at der er lidt huller i fugerne, og blev lidt nervøs for murbier, så jeg gik lige en runde. Her opdagede jeg på nordsiden af huset at der ved siden af vores badeværelsesvindue er nogle få lodrette revner - Jeg tror jeg ville have lagt mærke til dem tidligere hvis de var gamle, men kan ikke garantere dette. De ser dog nye og skarpe ud i kanterne.
Kosmetisk irriterer de lidt, men er der grund til uro?
De sidder så højt, at regnvand sandsynligvis ikke vil slå ind på dem, taget er tæt, tegltag fra 2007. Der er ikke vandrør i nærheden og ikke i den højde af huset.
Hvis ikke de er skadelige, hvordan reparerer man dem så? knust mursten blandet med en binder? farvet fugemasse eller?
Håber én i forum har svar på spørgsmålene.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden   
Når revnen slutter som den gør, er det ikke alvorlig, måske muren har fået et slag eller lignende.
Du kan jo fuge det om, hvor der er revner, og evt skifte de 3 sten der er revnet midt igennem. (hvis du har ekstra sten)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar, hvor dybt skal jeg fuge om?. Hvis jeg frigør stenene helt kan de måske repareres med fliseklæb? før de sættes tilbage.
Jeg kan selv fjerne fuge og gøre klar til en murer.
Det ser ud til at rulleskiftet og de øverste 6 skifter er forskubbet lidt så fugen mellem dør og mur er blevet mindre. Hvis du er lidt nervøs for revnen, kunne du få en murer til at se på det. Muren bærer limtræsbjælken over.

fase
At stenene under revnedannelsen sidder væsentligt tættere til karmen end under. Hvor tæt sidder stenene i den anden side?
Du har sikkert checket for revnedannelse under døren(i fundamentet?), ikke?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sådan en lille revne har ingen betydning. Det er ikke muligt at reparere på en måde så det ses mindre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg er I Grønland de næste 14 dage men vil se på den anden side når jeg er retur. 
Det er et vindue, og jeg er sikker på jeg ville have set revner under vinduet, men jeg må hellere se efter. 
JohnLarsen skrev den 11-06-2023 19:31:58

At stenene under revnedannelsen sidder væsentligt tættere til karmen end under. Hvor tæt sidder stenene i den anden side?
Du har sikkert checket for revnedannelse under døren(i fundamentet?), ikke?

Sikke noget sludder, jeg mente: “Alle stenene over revnedannelsen sidder væsentligt tættere til karmen end dem under. Hvor tæt sidder stenene i den anden side?
Du har sikkert checket for revnedannelse under døren(i fundamentet?), ikke?”

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis