Harboøre stolper og nedgravning.

Hej 

Jeg har tænkt mig at lave et støjhegn med Harboøre betonstolper med en port ca. 4-5 meter bred og 180 cm høj x 13 cm. Hullet  til stolperne har jeg tænkt mig at bore med et 15 cm. jordbor i 90 cm. dybde.

Mit spørgsmål lyder
Hvordan nedgraver man bedst stolperne ned så de står fast, da det kan blæse ret kraftigt. Hvad skal jeg gøre for at sikre stolperne? Det er sandet jord. Er det en ide at hælde grus eller sten ned omkring stolpen? Vil planker der bare ligger opad stolperne i hullet kunne være en hjælp? Som sagt det kan blæse meget og komme vindstød. 

Jeg forestiller mig at plankerne bliver påsat impræneret lægter som går lidt ned i jorden og fastgøres på betonstolperne med hulbånd.

Jeg overvejer evt. at sætte baduner på midt på porten, da den ikke skal bruges særlig ofte.

Mvh Alexsiw
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afgørende er at få en fast masse ud imod den oprindelige jord. Og dernæst så vil en større overflade ud i mod jorden give større styrke. 
Nu ved jeg ikke lige hvad Harboøre beton stolper er, men er de firkantede i profilen med 13 cm sider så kan de ikke gå ned i et 15 cm rundt hul. 
Så du skal grave et hul med en skovl. Så får du en størrelse hvor der kan puttes noget materiale ned ved siden af stolpen. 
Så blander du stabilgrus med cement ( du behøver ikke at tilsætte vand) Det støder / stamper du så hårdt ned omkring stolpen. Så vil jordfugten få denne blanding til at størkne. 
Når det er en port som sjældent kan bruges, så kn du lade den lande på en flise, så hænger den ikke på stolpen hele tiden. 
Og bliv så ikke skuffet. Sådan en støjskærm på 1,8 m i højde med 1 - 2 lag brædder vil ikke gøre nogen forskel på støjen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når det nu er betonstolper, ville jeg støbe dem fast, og bruge et minimum 25 cm jordbor. (et ø 15 cm hul er ikke meget til 13x13 cm stolper )
Når du støber dem fast ned i 90 cm dybde, får du en stor klump, så står de stabilt, hvilket især er vigtigt når det er sandjord.
Du kan fint lade betonen slutte ca 10 cm under jordoverflader, så får du en pæn afslutning.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for jeres svar. Jeg melder tilbage om projektet når jeg begynder på det. 

Jeg ville ikke kunne nå nogen steder uden jeres venlige opmærksomhed. Lige nu er jeg igang med sandpude og grave afløb til sommerhus så der kommer til at gå nogle måneder. :-)
Mvh Alexsiw 
Ev elmand tak for dit svar. Jeg har undret mig over hvorfor du ikke mener at et 180 cm. hegn med brædder lappet over på hinanden ikke vil kunne gøre en forskel. Er det ikke højt nok?

Jeg har både ekkostøj og skygge støj fra biler i et hus i anden række og på en privat vej.

Je_ns jeg sætter pris på dit input 10 cm under jordhøjde.:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis