Grave til indkørsel (renovering) - behøve man grave så dybt?

Kære gode folk.

Et spørgsmål herfra til samtlige, som har erfaringer med at lægge indkørsler: Behøver jeg virkelig at grave så dybt?

Jeg har i en tidligere tråd skrevet om, at jeg får lagt ny terrasse. Den er også blevet lagt, med ca. 40 cm stabilgrus under (uden at tælle de øvrige lag med). Det var en vandvittig omgang at grave næsten 0,5 m ned i et område på ca. 70 m2 (inkl. nye gangarealer). Aldrig igen, tænkte jeg.

Og så alligevel...

Vi har en indkørsel fra 60'erne. Den vil vi gerne lave om.

En bekendt brolægger anbefalede at grave 60 cm ned og så kan han stampe gruslagene med en 300 kg pladevibrator. Så kunne det hele holde i mindst 80 år. Jeg skal bare lave resten selv. Det er 48 tons jord (Indkørslen er 6x8 m).

En nabo, som har fået omlagt indkørslen, siger, at han bare har gravet 20 cm ned og fik stabilgruset stampet med en eller anden lejet pladevibrator fra *byggemarked*. Det var over 5 år siden. Hans indkørsel ligger stadig snorlige. Han har også en helt almindelig personbil.

Spørgsmålet her er, er det så virkelig nødvendigt at grave så meget ud? Min indkørsel har godt nok sunket siden 60'erne, men er ellers kørt godt til. Det eneste problem kunne være afvandingen. Underlaget er bare leret jord.

Hvad siger I?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I sidste ende bestemmer du jo selv.
Jeg kan bare sige at tidligere ejer af mit hus, lavede indkørslen med for lidt stabilgrus under, så nu er der køre-spor i belægningen hvor biler og skraldebil kommer kørende.

 

Sådan en gammel indkørsel kan du næsten kun lave dårligere ved at grave den ud. Den er så godt kørt sammen at det vil kunne holde uanset hvad du gør. 
Jeg havde grus indkørsel i 17 år før jeg fik " lyst til " ( råd til ) at lægge fliser der. Der havde kørt skralde og fragtmandsbiler på den. Med en rende graver skovl blev der skrabet mindst mulig af så det kun var fald til sider og afløb der blev taget hensyn til. er ikke kommet en eneste  spor eller lunke på den. 
Det eneste der er sket er at fliser lige ved fortov er skubbet meget fra hinanden. Det er nå boogi lastbiler drejer ind. Det river sgi noget i underlaget skal jeg hilse og sige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-06-2023 22:40:15

Sådan en gammel indkørsel kan du næsten kun lave dårligere ved at grave den ud. Den er så godt kørt sammen at det vil kunne holde uanset hvad du gør.

Så tænker jeg, 10 cm stabilgrus? Eller ville du slet ikke anbefale at grave? Det er jo nemmest bare at rette det hele af.


Hvad tænker du ift. nedgravet gammel olietank? Det kunne være fedt at få den gravet op (den ligger lige under indkørslen), men jeg ved ikke, om man plejer at gøre det. Den fylder vanvittigt meget ellers.
Grav olietanken op og få det registreret I BBR registret, at tanken er fjernet. Det kan give noget bøvl ved salg af huset, hvis du har en tank, som er registreret i BBR. I det mindste skal du få der registret som sat ud af drift. Få indsigt i BBR.

fase
Måske olietanken er renset, og fyldt med sand, så er det lovligt, hvis den er afmeldt i BBR



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis