Jordhøjde ved sokkel? 15cm? Eller?

Som jeg forstår det, anbefales 15 cm fri sokkel? Betyder det at der altid skal være 15 cm fra nederste mursten og ned til terræn? Eller gælder det kun etplanshuse? 
Jeg har taget et billede af samme kældervindue udefra og indefra, så man kan se at vi har en kælder. 
Jorden er lagt næsten helt op til murstenene (andre steder helt op over nederste mursten), undtagen der hvor jeg har gravet for at reparere soklen.
Jeg tænker primært på fugtindtrængen - bør jeg fjerne jord ned til 15 cm, eller gør det hip som hap at det ligger op til murstenene? Der er jo ikke noget terrændæk umiddelbart i jordhøjde?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gælder fra underkant mursten til terræn. Uanset om du har kælder eller ej. Det har ikke noget at gøre med antal etager, med er for at beskytte  mod fugtindtrængen.

fase
Murstenen suger nemmere vand end soklen, der jo er af beton.

fase
Og som jeg forstår det er de 15 cm for at minimere risikoen for at der sprøjter vand og mudder op på murstenene når det regner?
peteres skrev den 10-06-2023 08:30:55

Og som jeg forstår det er de 15 cm for at minimere risikoen for at der sprøjter vand og mudder op på murstenene når det regner?

 Ja, det er korrekt forstået.


fase
Annonce
Tak, men så kan man måske, hvis det er svært at opnå 15cm lægge nogle sten eller grus eller noget tættest på soklen?
Skærver er gode, da de ikke sprøjter tilbage i samme retning, men sluger vandet bedre.
Læg en dug under de øverste par cm, så der ikke gror ting op lige med det samme.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis