Vandpumpe brøndvand

Gården har en brønd, men har aldrig kunnet få vand op for sælger havde ladet både pumpe og vandhane frostsprænge. Har nu skiftet hanen og pumpen, sidstnævnte med en nøjagtig magen til så jeg ikke skulle trylle nye rør, en AL-KO HW 3000M

Så nu kan jeg få vand fra brønden til vandslange og udendørs køkken. Men det undrer mig at pumpen relativt hurtigt opbygger tryk til 3 bar, men det falder igen hurtigt,  så den starter igen indenfor 30 sekunder. Jeg ser ingen utætheder mere, så vandet må løbe tilbage ned i brønden? Er det som den er designet? Den larmer i øvrigt som en jetjager, så den skal kun være tændt lige når man skal bruge vand?

Der står ikke i manuelen om det er Working As Designed, hvor længe den forventes at holde trykket, ej heller noget om hvordan man tømmer den til vinteren.

Råd?
Tak

Tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler sikkert en hydrofor som bruges til gøre antallet af starter færre. Har du ikke et billede af pumpe og rør?

fase
Studsen til højre går til en slange som går ned i gulvet, brønden er et par meter udenfor. Ledninger der ryddet op nu :-)

Tak!
Du skriver at pumpen larmer. Har du en kontraventil på den ende af sugeslangen, der er nede i brønden? Så du undgår, at pumpen skal suge sugeslangen fuld hver gang pumpen starter.
De hyppige pumpestarter skyldes den alt for lille hydrofor. Har du ikke en mulighed for at koble en større trykbeholder på afgangssiden 
Din elinstallation skal jeg venligst at udtale mig om.

fase
Du skal tømme hydroforen helt for vand, og så start op igen, så plejer det at passe forholdet mellem vand og luft, så den ikke start/stopper hele tiden.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tro at det er bundventilen (kontraventilen) i enden af sugeslangen der ikke lukker tæt. Selv med en defekt hydroforbeholder skal pumpen ikke starte og stoppe med de korte interval, når der ikke bruges vand.
Hydroforbeholderen under pumpen skal have et fortryk på ca. 1,5 bar.

Søren O
Annonce
Jeg tvivler på at det er trykbeholderen. Og der skal forresten ikke være noget fortryk, idet den type er med en indbygget membran eller gummibold om man vil.
Jeg tror det er en defekt bundventil. Havde den helt manglet havde den tabt trykket meget hurtigere.

Jeg har selv samme type pumpe (godt nok fra HN, men virkemåde er helt den samme) som jeg bruge til at pumpe vand fra mine palletanke og op til drivhuset. De første par år havde jeg ikke noget kontraventil på, så lige så snart pumpen stoppede strømmede vandet tilbage til tankene og få sekunder efter startede pumpen igen. Så fik jeg en ventil på og nu kan den holde trykket meget længere end jeg gider vente for at undersøge det. Jeg tager alligevel strømmen når jeg ikke har brug for mere vand.

Jeg kan nu ikke forstå at din pumpe skulle larme. Min er da bestemt ikke lydefri, men bestemt ikke generende. Nu lyder det måske også værre med din pga placeringen. Min står jo ude i fri luft.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit: Iht. betjeningsvejledning for Al-ko hw 3000 skal der være et (luft)fortryk i beholderen på 1,5 - 1,7 bar.
Selv om membranen er indbygget, skal der stadig være et fortryk på bagsiden af membranen. Ingen membraner er fuldstændig tætte, så der vil altid tabes lufttryk. Bruges der kvælstof til at skabe fortrykket, mistes ikke så hurtigt tryk som alm. atmosfærisk luft, da kvælstofmolekylerne er større end alm. luft, og derfor ikke så let slipper gennem membranen.

Søren O
Hej, har forsket lidt mere baseret på jeres input. Jeg summerer lige her (billedet af ledninger er et før-billede!)
Symptom: Pumpen pumper op til 3 bar, slukker og mister trykket på få sekunder

-Pumpen nede i brønden pumper vand op i slangen, men det løber tilbage ned når den slukkes
-ALKO pumpen har 1.7 atm tryk før den pumpes fuld af vand
-ALKO pumpen har tilsyneladende ingen utætheder for vand eller luft
-ALKO pumpen er primet med en vandkande
-Der er vand i hanen :-)

Mit eget gæt baseret på jeres input er en defekt kontraventil i brøndpumpen? Brøndpumpen kan ikke lige hives op, måske en kontraventil sat lige ved indgangen til ALKO pumpen kan virke? ALKO pumpen har ikke selv en kontraventil indbygget?

Tak!
Hvordan styres pumpen i brønden og kan den ikke bringes til at give det fornødne tryk? Er der en hydrofor i brønden? 

fase
Endte med at sætte kontraventil lige før ALKO pumpen, fungerer fint nu. Mere optimalt sikkert hvis den sad på brøndpumpen, men den er ikke lige til at komme til, og vi kommer nok til at bruge dette vand en gang om måneden. Tak for input

Tak!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis