Modelmotor

Jeg og ungerne har anskaffet os en brugt "OS MAX 15 FP". Er der nogen her, som kan forklare os hvilken type brænstof den kører på, hvor man køber det eller hvordan man selv blander det, og hvordan man behandler den for at starte den? Vi er meget spændt på at høre brølet, når den starter.

Venlig hilsen
Knud
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er det en motor til en modelflyver?
Brændstoffet er en blanding af metanol (træsprit) og en særlig olie. Man skal have enten en særig tilladelse for at købe metanol ,eller man kan melde sig ind i RC-unionen, se nedenstående links
http://www.rc-unionen.dk/methanolforhandlere.asp
http://www.rc-unionen.dk/start.asp

Motoren er formentlig med gløderør?
Så har du brug for en strømkilde som under opstarten af motoren kan give strøm til røret. Kig hos en modelhobby forhandler.
Når du drejer propellen rundt og samtidig holder en finger over luftindtaget får motoren ekstra brændstof som er nødvendigt for at kunne starte. Gør det nogle gange til at begynde med.
Derefter sætter I strøm på gløderøret og tager en arbejdshanske på (ellers kan man få nogle grimme hak i fingrene) åbner lidt for gasspjældet og giver propellen nogle dask (med uret) Herefter tænder motoren (eller burde) Der kan være svært at få gang i en motor som måske har ligget i lang tid. Hav tålmodighed
Der er også en luftskrue som skal indstilles, jeg kender ikke den anbefalede indstilling til jeres motor, prøv at dreje den helt i bund og så 1,5 omgang ud som udgangspunkt.
Prøv jer lidt frem og vend så tilbage med evt. flere spørgsmål.

mvh Anders
Tak Anders, ja, det er en motor med propel. Når jeg står foran motoren, skal propellen drejes mod uret for at "trække hen" mod mig? Propelmøtrikken har normal gevindretning. Nå, men uden brændstof starter den jo hverken den ene eller den anden vej. Skal man virkelig være medlem af unionen til 400 pr år for at lege lidt? Hvad menes med "en særlig tilladelse", er det muligt at få sådan en?

Venlig hilsen
Knud
Hej igen

Jeg blev noget i tvivl om hvilken vej man slår for at starte da jeg læste dit svar. Fandt så min gamle os max 35 frem, og må side at du har ret, propellen skal slåes mod uret.
Jeg kom i øvrigt i tanke om at denne type motor vist skal have let overtryk i brændstoftanken for at kunne køre optimalt. Overtrykket skaffes fra en studs på udstødningsrøret som forbindes til tanken.
Jeg har aldrig forsøgt at få denne "særlige tilladelse" , men jeg mener at det er noget man søger om hos politiet.

mvh Anders
Ja, der sidder ganske rigtigt en studs på udstødningsrøret, -skal den virkelig stikkes ned i metanoltanken? Nå, men vi må jo tænke lidt over det der med brændstoftilladelsen og politiet og så videre. Hvorfor eller hvordan er det der metanol så farligt? Jeg mener at have læst om kommende batterier (brændselsceller) til f eks bærbare PC'er, som fyres op/lades med metanol, og skal man til den tid have polititilladelse til sin PC.

Venlig hilsen
Knud
Studsen på udstødningsrøret skal forbindes med en slange til brandstoftanken.
Der var vist noget med at man engang kunne få sig en billig brandert i metanol, bare ærgeligt at man kunne blive blind af det!

mvh Anders
Annonce
Nu kan jeg ikke læse dit indlæg, men jeg har altid holdt meget af..... Pjat :lol:

Mvh. JørgenE
Bad luck Jørgen, så kan du nok heller ikke læse dette link, som beskriver hvordan en methanolforgiftnong forløber. Når man har læst det forstår man godt hvorfor methanol kun sælges únder kontrolerede omstændigheder.
http://www.embbs.com/cr/alc/alc6.html

mvh Anders
Knudr, glem at som særlig tilladelse og RC-unionen. Du skal bare tage lidt norsk smuglerspiritus med hjem fra skiferien og hælde det på din modelmotor! :lol:
Nedenstående er "sakset" fra Ekstra Bladet.

mvh Anders


/Forsiden /112 /Artikel 01. 03. 2004


Metanol-hovedmand anholdt

Den formodede hovedmand bag den metanolholdige alkohol, der har dræbt 14 mennesker i Norge, er blevet anholdt


Af ms - 11:55 - 28. feb. 2004


Norsk og portugisisk politi mener, at de har anholdt hovedmanden bag den metanolholdige alkohol, der har dræbt 14 mennesker i Norge.

Den portugisiske mand sidder fængslet i sit hjemland, bekræfter statsadvokat i Norge Pål K. Lønseth over for norske Aftenposten.

Portugiseren har over for politiet erkendt, at han har solgt smuglerspiritus til Norge, men han nægter at have kendskab til, at alkoholen indeholdt den dødelige gift metanol.

Politiet i Norge kom på sporet af manden for et års tid siden, og i slutningen af november var han en af en snes mennesker, der blev anholdt i en omfattende sag om organiseret kriminalitet i Portugal.

Det er fortsat et mysterium for norsk politi, hvorfor spiritussen var tilsat metanol.
Vi havde blot tænkt os at begynde at lege lidt med noget mekanik, og så se hvor det kunne bringe os hen. Det var også tænkt som afveksling fra computerspillene og alt det der elektronik. Men hvis der er risiko for at blive indblandet i kriminalitet som smugleri og sågar mord, så tror jeg vi trækker os lidt tilbage og afventer...

Men måske skal spørgsmålet blot omformuleres, så det lyder:
Er der nogen, som kender et brændstof, som en "OS MAX 15" kan starte og køre på. Brændstoffet må selvfølgelig ikke være giftigt, vanedannende eller i modstrid med landets love og regler.
Startmetoden, altså det der med at holde en finger på luftindtaget og justere skruerne og passe på højre pegefinger og have tålmodighed, -den har vi.

Venlig hilsen
Knud
Hej.

Den her tråd er vist kørt lidt af sporet, hvad? (Norsk krimi osv.)

Jeg ved ikke om jeg "må", men jeg vil gerne ganske uofficielt sende dig noget brændstof, en gammel tank og lidt slange.

Det er mægtigt, at du har den nysgerrighed, så det vil jeg gerne støtte.

Og hvem ved, hvad det kunne føre til?

Cheers
Erik

I'd rather be flying...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis