Opsætning af troldtekt

Jeg er ved at lave gildesal i en gammel stald og i den forbindelse vil jeg sidde troldtekt op i loftet, jeg vil sidde spots i troldtekten og de har en indbygningshøjde på 68mm troldtekten er 25mm så jeg har fundet nogle 45x95mm reglar jeg vil sidde fast i loftet (lofter er noget beton/gasbeton) hvad ville i anbefale til at sidde de reglar fast med ?

På forhånd tak for hjælpe :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Skruer og rawl plugs. 
Du borer f. eks 7 mm huller med passende afstand ( måske 1 m ) i alle reglar, holder reglar op, borer igennem med 6 mm beton bor, Sætter rawlplug i hullet i reglar og skubber plug op igennem reglar så det ender oppe i beton. 
Du kan bruge 100 x 5 mm skruer, så er der lidt at rette op med hvis du skal have en lille klods under. 
Skal der rettes meget op så ville jeg nok foretrække almindelig 22 mm forskalling på den ene led og så igen det samme på den anden led. På den måde kan du have klodser imellem de 2 forskallinger så den nederste er lige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fik det sat op i betondæk engang. Der brugte vi først 22 mm forskalling opsat med kamskruer (håndværkernes beslutning - det larmede sindsygt), derpå reglar og til slut troldtekt.

Fordelen var, at der dels kom bedre lydisolering, dels enklere træk af kabler, samt udjævning af ujævnheder. Dertil at reglarne, som skal side noget mere nøjagtigt og var noget mere uhandy end forskallingsbrædder kunne sættes op med skuer.

Husk at:
- lade troldtekt afklimatisere så du undgår svind
- lave en skabelon til hullerne så de sidder 110% ens alle steder plus til spots før opsætning. Det er bare pænere. 
- at pladerne kan fås i halve, så du får en pænere kant hvor halve plader opsættes
- at rep malingen fås som spray hos troldtekt.
- og at skrue skruerne i præcis med rette moment (og ikke undersænke)
- at pladerne er tungere end man tror når de skal sættes op over hovedet 

Alle disse ting blev jeg lidt træt af min entreprenør over. Han blev modsat træt af, at der var indgået aftale om fast pris og at de ikke blot lavede det rigtigt første gang. 
1000 tak for svar :) 

Hvis jeg nu sidder forskalning først den ene vej og derefter den anden vej, hvor meget afstand skal der være mellem brædderne jeg sidder først op ? Og skal jeg skrue andet lag forskalning fast flere steder end der hvor brædderne krydser hinanden ?

Første lag forskalling kan være med 1 m afstand, og de kan så også skrues fast med denne afstand. Næste lag skal være med 60 cm afstand som jo er bredden på troldtek plader.
Så kan der blive brug for klodser imellem første og andet lag. 
Hvis du vælger karmskruer,så skal det være med hoved på og der skal være et større hul i bræt, ellers kan det ikke trække brættet op imod loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også