Solsejl og stolpe på stolpefod

Hej

Jeg har anskaffet et trekantet solsejl hvor to af hjørner er fastgjort på huset. Det tredje hjørne skal fastgøres på en stolpe, som jeg har støbt ned. Jeg valgte at støbe en stolpesko ned og fastgøre stolpen til den med franske skruer. Den står og vipper en hel del, og det føles ikke sikkert. Var det en fejl at bruge stolpesko til dette og skal jeg have gravet det op og støbe selve stolpen ned i stedet?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, bank stolpeskoen op og lav et 90 cm dybt hul. Stolpen skal monteret i stampet stabilgrus og ikke støbes i beton.

Når du har sat stolpen i hullet fyldes et par skovlfulde stabil i og stampes med en lægte eller lignende (samtidig med stolpen holdes i lod naturligvis) gentag indtil hullet er fyldt og stolpen står stabilt og holder længst muligt. Indstøbning i beton fremmer forrådnelsen, så stolpen holder kortere.

Selvbygger med stort S. 
Ja eller også må du finde en stolpebærer som består af 2 stykker fladjern, hvor stolpen spændes fast imellem fladjernene. De 2 fladjern støbes fast i betonfundamentet. Det er helt anderledes stabilt end standard stolpesko.

Søren O
Hej Søren O. Er stolpebærer og stolpesko ikke to ord for samme ting? Den jeg har brugt er som du beskriver og det er absolut ikke stabilt. Jeg tror løsningen med at grave stolpen ned og banke stabilgrus omkring er den rigtige vej at gå, så undgår jeg også det svage led i samlingen mellem stolpe og stolpebærer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis