Tilslutning af 3-faset gennemstrømningsvandvarmer

Jeg ville lige høre jeres vurdering af tilslutning af 3-faset gennemstrømningsvandvarmer som er foretaget af autoriseret el-installatør. 
Jeg undrer mig over at nul ikke er monteret i sikringsgruppen - skal den ikke være det? Den er i stedet isoleret i en samlemuffe. Se markeringerne på billedet. 
Vandvarmeren virker fint, men jeg undrer mig bare at det er løst på denne måde... Er det normalt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der er ens belastning på alle 3 faser, udlignes strømmen så der ikke “bliver noget til 0-ledningen”.
Det er helt det samme med en tre faset elmotor. Der er heller ingen 0-leder.

Søren O
Hvis vandvarmeren er ren trefaset, skal nullen ikke bruges. Men jeg ville have valgt at montere nullen i gruppeafbryderen og muffe den i tilslutningsstedet i stedet for. Det ville have set bedre ud og ikke have affødt spørgsmål.   

fase
Nu er elektriker nok ikke klar over at "Langejan" tager dæksel af, kontrollerer og stiller opfølgende spørgsmål herinde.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for gode svar   Jeg foretrækker bare at der også er orden i tavlen ift. "løse ender" især når nu det ikke havde taget længere tid at vælge løsningen med at montere nul i gruppen og man havde oven i købet sparet en samlemuffe...
Ja det kan siges men en sparet samlemuffe er peanuts. Installationen er udført korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis