Flydespartel (før fliser) i orangeri

Er endelig ved at være færdig med at bygge et fritstående orangeri på 14kvm.
Orangeriet er bygget på en støbt betonsokkel (fundablokke langs kant og betongulv med rionet i midten). Da vi trak en skinne for at rette toppen kom der områder med dybe fyger (fra småsten der er trukket med) - blandingen var nok for tyk, da en amatør som jeg var for bange for styrken. Har slebet et par høje smuttere væk og gulvet virker ret plant trods fugerne.
Da vi trukket i land med anden løsning til gulv og endelig har besluttet af der skal fliser (gulvklinker) på gulvet, så tror jeg at det er en god idé med flydespartel. Ellers er der for stor risiko for små hulrum som fliseklæben ikke får lukket.

SPØRGSMÅL:
1) Kan jeg nøjes med fx 5mm flydespartel og det stadig holder sammen?
Skulle jeg være så uheldig at enkelte småsten stikker op så er det trods alt ikke øverste lag. Kan slibe det væk før fliser skal på.
2) Skal der bruges primer før flydespartel for at det kan hæfte på betongulvet?
3) Vil flydespartlen (når helt hærdet) kunne klare de indimellem meget høje og lave temperaturer der vil være i/på gulvet?
4) Hvor mange kg flydespartel vil I estimere jeg skal bruge til 14kvm hvis jeg, som nævnt, vil forsøge at gå efter et meget tyndt lag?

Jeg kan låne en pigrulle af en kammerat. Behøver ikke pigsko da jeg vil kunne nå ind fra siderne (undlader at sætte alle ruder i). 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke er andet end ridser, kan du vel nøjes med fliseklæberen?
HrT
Ude langs kanterne (ved fundablokke) der er der lidt lunker. Er svært at tjekke om midten er meget ret når brættet hele tiden ramler over de små spidse sten.

HrMogensen skrev den 06-06-2023 22:25:31

HrT
Ude langs kanterne (ved fundablokke) der er der lidt lunker. Er svært at tjekke om midten er meget ret når brættet hele tiden ramler over de små spidse sten.

Tænker blot st klæb lægges i nogle mm selv hvor det er tyndest, og du derved sparer en masse arbejde / penge / tid på flydespartel. Uanset kommer du næppe udenom at måle ujævnhederne ud. Der er jo stor forskel på 1-2 mm og 5-8 mm. 

Måske nogle klogere folk har bedre ideer 
Det vil nemt komme til at drille med flydespartel. Du kan tage en haveflise / belægnings sten og køre hen over med så tager du de små spidser væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 07-06-2023 00:12:35

Det vil nemt komme til at drille med flydespartel. Du kan tage en haveflise / belægnings sten og køre hen over med så tager du de små spidser væk. 

Jeg har fundet et område, udover de små sten indimellem, hvor der er en lav bælge i hele bredden. Bliver en værre gang svineri at slibe det plant (og hvis jeg kan gøre det plant). Så skal jeg alligevel låne/købe/lave noget cover til vinkelsliberen med støvsugermontering på. 

Annonce
Så ville jeg stadig køre med en belægnings sten for at få de små sten slået af, og derefter lægge et lag fliselim på. som trækkes hårdt af med et vaterpas. Du skal ikke se på boblen men kun bruge det som retskinne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-06-2023 23:06:14

Så ville jeg stadig køre med en belægnings sten for at få de små sten slået af, og derefter lægge et lag fliselim på. som trækkes hårdt af med et vaterpas. Du skal ikke se på boblen men kun bruge det som retskinne. 

Endte ned at leje en betonsliber (med støvsugermontering) og fik det lækkert. Springer så selvfølgelig over flydespartel…
Der var lidt flere små bølger end først antaget.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også