"Renovering" af køkkenlåger

Hej! Jeg søger nogen klogere hoveder end mig selv ;-)

Vi har lige overtaget hus, og der er de her køkkenlåger (Se billederne). Der er noget folie på dem (plast?) og mit spørgsmål går egentlig på, kan det fjernes og så males?

Køkkenet i sig selv er såda nset rimelig pænt, så det ville være fint, hvis vi bare kunne "redde" de gamle køkkenlåger og give dem nyt liv, umiddelbart ligner det noget MDF-agtigt der er under ("Folien" er allerede ved at falde lidt af)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske det egentlig bare er noget vinyl agtigt der er sat på?
Folien er limet på, så en god omgang med varmepistolen, skal det nok kunne trækkes af, du får nok lidt limrester at døje med.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 06-06-2023 15:07:06

Folien er limet på, så en god omgang med varmepistolen, skal det nok kunne trækkes af, du får nok lidt limrester at døje med.

Det kan vel slibes, går jeg ud fra?  

Ja.

Elektronikteknikeren
Vi har lige haft den diskussion med min niece, der stod i samme situation. 
1: folien skal af - lim og andet ikke malebart også. Derefter slibning.
2: vi undersøgte priser på egnet kvalitets maling med hærder, da det ved sprøjtning er vigtig for at undgå løbere og gøre arbejdet hurtigere. Det er noget dyrere en diverse typer fra byggemarked. Direkte sammenlignet med at et proff firma maler, sparer man meget lidt, og resultatet er sjældent det samme. En søgning på nettet oplyste fra 375 kr. pr. låge, som dækker grunding og dæk lak. Forarbejdet skal du selv klare. Ift. til samme maling men i stedet hjemme gjort, vil prisen være ca. 220kr. Så tænk over dette. 
Firmaet garanterer samme holdbarhed/kvalitet som nyt på deres arbejde.Den garanti får du ikke ved diy.
Vi valgte at bevare det hele, rengøre alt 100% ( også emhætte ) og vente til det hele skal fornyes.
Blot en strøtanke herfra..  
Ps. folie kan måske males med en special plast maling, men jeg ville ikke bruge tid på det.
Vh. Carsten

 

Annonce
220 kr for maling til en låge er rigtigt meget. Jeg ville regne med 50-100 kr.

Hvis det skal være pænt og glat, skal man være omhyggelig med forarbejdet. Hvis man får en professionel til at male dem, vil jeg anbefale at man også får dem til at lave forarbejdet.

Enig - de 220kr. indeholder materialer og sikkert også en kalkuleret timeløn til diy-arbejdet, som man selv bruger. 

 

cdp skrev den 06-06-2023 17:02:42

Vi har lige haft den diskussion med min niece, der stod i samme situation. 
1: folien skal af - lim og andet ikke malebart også. Derefter slibning.
2: vi undersøgte priser på egnet kvalitets maling med hærder, da det ved sprøjtning er vigtig for at undgå løbere og gøre arbejdet hurtigere. Det er noget dyrere en diverse typer fra byggemarked. Direkte sammenlignet med at et proff firma maler, sparer man meget lidt, og resultatet er sjældent det samme. En søgning på nettet oplyste fra 375 kr. pr. låge, som dækker grunding og dæk lak. Forarbejdet skal du selv klare. Ift. til samme maling men i stedet hjemme gjort, vil prisen være ca. 220kr. Så tænk over dette. 
Firmaet garanterer samme holdbarhed/kvalitet som nyt på deres arbejde.Den garanti får du ikke ved diy.
Vi valgte at bevare det hele, rengøre alt 100% ( også emhætte ) og vente til det hele skal fornyes.
Blot en strøtanke herfra..  
Ps. folie kan måske males med en special plast maling, men jeg ville ikke bruge tid på det.
Vh. Carsten

 Det giver mening, at det selvfølgelig koster lidt at få nogen til det, vi har dog planer om at lave det om - på et tidspunkt. Men indtil da, vil vi egentlig gerne modernisere det, der er :) 


mht om folien kan males, jeg tror ikke det kan betale sig, når det allerede er så løst, så hellere fjerne det helt og gøre det ordentligt :) 


GodeVen skrev den 06-06-2023 18:35:20

220 kr for maling til en låge er rigtigt meget. Jeg ville regne med 50-100 kr.

Hvis det skal være pænt og glat, skal man være omhyggelig med forarbejdet. Hvis man får en professionel til at male dem, vil jeg anbefale at man også får dem til at lave forarbejdet.

Vi kan heldigvis få maling ret billigt, så det er ikke den største post. Det er mest ift forarbejdet (Hvad skal vi være særligt opmærksomme på) og hvilken type maling skal vi bruge?  

cdp skrev den 07-06-2023 08:49:11

Enig - de 220kr. indeholder materialer og sikkert også en kalkuleret timeløn til diy-arbejdet, som man selv bruger. 

 Ved ikke helt om jeg ville medregne en kalkuleret timeløn til mig selv ;) 

Moeinich skrev den 07-06-2023 08:59:04

cdp skrev den 07-06-2023 08:49:11. 

 Ved ikke helt om jeg ville medregne en kalkuleret timeløn til mig selv ;) 

Det gør vi f.eks. heller ikke når vi regner ud hvor meget dyrere det er at spise hjemme kontra ude😀


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også