Isætning af vindue

Vi har lige muret en kvist på vores hus (anno 1912) og skal have sat et plasticvindue (121x124 cm) i. Yes, det er forfærdeligt med plastic i et gammelt hus, men alle andre vinduer var skiftet ud, da vi overtog det, så... - Spørgsmålet er: Hvordan gør man rent praktisk?
°:-) Frederik
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg bryder mig heller ikke om plastic, men har det dog overalt, når jeg kigger mig omkring på fjernsyn, radio, printer osv.

Min far havde en udlejningsejendom og for vel 30 år siden besluttede han at prøve plasticvinduer som var forholdsvist nyt på markedet med thermoruder i og med vippe/åbne hængler.

Vi har fortsat lidt med ejendommen at gøre, og trods den høje alder er vinduerne perfekte, og der er aldrig brugt 5 kr. på vedligeholdelse - det er da fantastisk, men selvfølgeligt også en ros til lige det produkts kvalitet - jeg kender ikke andre.

Så ha' det bare dårligt med plastic, men hvis det overgår naturen og ikke virker uforskønnende gør du vel også den bedste forretning.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Med rent praktisk, mener du så hvordan fremgangsmåde er for udskiftning af vinduet:
1) Fjern den gamle karm. Sav den over i passende stykker, så det kan fjernes.
2) Den nye karm placeres, og klodses op med kiler, så denne sidder lige og midt i hullet.
3) Kammen spændes fast med karmskruer (fås i byggemarkederne (check inden du bore og spænder, at det hele er i vatter)
4)Fra ydersiden putter du et stykke fugestop (sådan en skumslange) i hele vejen rundt, sådan så der bliver plads til ca. 1 cm. fuge (husk at slangen skal have en størrelse, så den fylder hullet ud).
5) Der fuges nu med en acrylfuge (dæk evt. af
så ikke det hele bliver smurt ind), som glittes (glattes) med en glittepind, som er dyppet i vand med en smule sulfo i.
6)Fra indersiden fyldes med rockwool. Skæres til så det fylder helt ud (der skal ikke proppes og mases!)
7)Til sidst laves indfatningen. Dette kan godt være lidt af et kunststykke. Du skal ikke forvente, at finde lige det stykke træ som passer (afhængig af hvordan de øvrige vinduer ser ud.. :-), men du vil ofte være nødsaget til at bygge det op af flere stykker, som tilskæres (brug gerne tid på dette - du vil glæde dig over det i den sidste ende..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Ole W

Tak ska' du ha'. Det var lige præcis sådan en tjek-liste, jeg havde brug for. (Jeg tror Jørgen E misforstod mit spørgsmål. Jeg spurgte, hvordan man rent praktisk skulle gøre det; ikke hvordan man skulle gøre det rent på en praktisk måde...)
Tak til jer begge to - under alle omstændigheder.

:-) Frederik
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Man anvender absolut ikke acrylfugemasse til udvendig brug.
Anvend f. eks ms-fugemasse.

Hvis vinduet ikke sidder i murværk skal der fuges damptæt indvendigt fra, såfremt der er tæt fuge udvendig.

Bagstoppet (skumpølsen)skal sidde fast/have ca. 15 % overstørrelse.

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 05-07-2002).]
Hej Orla

Hvad er ms-masse?

Jeg har brugt bygningssilikone udvendig.
Det er da ok ikkk?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Ja, nu kan jeg godt se, at jeg missede spørgsmålet, for jeg var så opslugt af svaret, og så kan det være et problem at kommunikere. Men det skete i en god mening.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej

Ms-fugemasse er en såkaldt modificeret silicone som er forholdsvis giftfri og kan evt. overmales (anbefales ikke).

Bygningssilicone har den egenskab at hvis du får lidt ud på vinduet kan du aldrig få maling til at hænge fast der hvor den har berørt materialet (hvis det da skal males).

Iøvrigt bruger jeg selv polyethanfugemasse til udvendigt brug, da jeg mener at det er den absolut stærkeste (SIKA-15 LM)

Iøvrigt husk at affedte pvc vinduer inden fugning med rense benzin (ikke fortynder o.l.)

Mvh
Orla

citat:
Oprindeligt indsendt af Per M. Friis:
Hej Orla

Hvad er ms-masse?

Jeg har brugt bygningssilikone udvendig.
Det er da ok ikkk?

Hilsen Per



------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 06-07-2002).]
Jeg har et gammel hus fra 1905, hvor der er en kvist. Jeg skal have sat nye vinduer i men kvisten hælder ca. 15 grader bagud. Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte på projektet, jeg tror ikke det er muligt at rette kvisten op.

Skal jeg blot sætte vinduet i med samme begvendte hældning.

MVH
Jonas
Outline har nogle ganske udmærket montage 3D videoer. Prøv evt. at se denne:

http://www.outline.dk/v%C3%A6rd-at-vide/montagevideo.aspx

Rationel vinduer og har nogle alternative montagevideoer.

Håber det kan bruges.

mvh.
Alex S. Hansen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også