Kapacitet på batteri

Hej

jeg oplever hvad jeg tror er kapaciteten på mit batteri (80v) til min Stiga plæneklipper er faldet. Batteriet er for det første relativ kort tid om at oplade og kan efterfølgende køre i cirka halvdelen af den tid det før kunne. Er der en mulighed for at tjekke hvad kapaciteten er og kan man evt. få lavet de celler der har mistet kapacitet? 

Mvh

Christian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
80 Volt, mon det er rigtigt. Køb et nyt batteri. Du er ikke selv i stand til at prøve batteriets kapacitet.

fase
Jeg har et gammelt Dewalt sæt med NiMH batterier. Det ene batteri mistede efter nogen tid kapacitet. Så meget at det kan mærkes men dog alligevel ikke så meget at det blev trælst. Her over 12 år senere virker det stadigt ok.
I dit batteri er der sikkert et eller flere celler der er ødelagt. Det gør at spændingen under belastning ikke kan holdes på det tiltænkte niveau, hvilket gør at der skal trækkes en større strøm for at udføre det samme arbejde.
Det kan måske lade sig gøre at finde de ødelagte celler, hvis det kan lade sig gøre at måle spændingen over hver enkelt celle mens hele batteriet er belastet.
Problemet med at skifte disse er at de nye skal være af nøjagtig samme type for at fungerer ordentligt.
Så løsningen ville nok være at skifte alle celler, men Det er også noget af et arbejde samt ikke billigt. Men et 12V eller 18V ville jeg måske gøre det, men med et 80V tror jeg jeg ville turde at binde an med det. Det er jo en betydelig effekt og der vil være brandfare hvis det ikke bliver gjort helt efter bogen.

Køb et nyt batteri. Det gamle kan jo stadig fungere som ekstra backup.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

S. Fabrin skrev den 04-06-2023 13:09:11

80 Volt, mon det er rigtigt. Køb et nyt batteri. Du er ikke selv i stand til at prøve batteriets kapacitet.

Den er god nok med de 80 volt..

Vi prøver igen, i morgen --
Joda, jeg tror godt du kan finde batteriets cirka-kapacitet.
Lad det selvfølgelig helt op.(det er vel ikke laderen der er noget galt med?)
Find en passende powermodstand, f.eks. 20 ohm. Ved ikke lige om en 220v pære mon kan du?
Sæt den og et amperemeter i serie med batteriet.
Noter så målt strøm f.eks. hver sjette minut. Måler du i snit 3 A de første 6 minutter har du hevet 3/10 amperetimer (Ah) ud af batteriet. De 10 stammer fra at seks minutter er 1/10 time.
Bliv ved til det næsten ikke er til at måle noget.
Det bliver ikke præcist, men tæt nok til at svare på dit spørgsmål.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du vil måle kapacitet på batteriet, skal du aflade med en strøm der svarer til 20 timers afladning. Hvis billedet viser batteriet, har det en kapacitet på 4 Ah. Det svarer til en afladestrøm på 4Ah/20h = 0,2A . Det betyder, at du skal bruge en modstand på 80V/0,2A = 400Ohm

fase
Annonce
Er der batteri niveau display på batteriet der siger at det er fladt? Ellers så overvej lige om det kunne være pga. Varmen hvis den kører midt på dagen.

Batterier i den størrelse og ydelse fra en plæneklipper kan nok godt overophede og lukke ned for at der ikke opstår skade eller brænd, det hænger fint sammen med at det ikke skal lade så længe, fordi der måske reelt ikke er brugt så meget strøm, men at det bare skal køle. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
S. Fabrin skrev den 04-06-2023 22:14:18

Hvis du vil måle kapacitet på batteriet, skal du aflade med en strøm der svarer til 20 timers afladning. Hvis billedet viser batteriet, har det en kapacitet på 4 Ah. Det svarer til en afladestrøm på 4Ah/20h = 0,2A . Det betyder, at du skal bruge en modstand på 80V/0,2A = 400Ohm

Ja, hvis batteriet er ok og holder de 80 v hele vejen. Men hvis afladestrømmen falder ulineært holder metoden ikke. Vel?

Ja, hvis batteriet er ok og holder de 80 v hele vejen. Men hvis afladestrømmen falder ulineært holder metoden ikke. Vel?
Så indikerer det netop, at batteriet ikke er på fuld kapacitet.

fase
S. Fabrin skrev den 05-06-2023 00:26:58

Så indikerer det netop, at batteriet ikke er på fuld kapacitet.

Men nu var spørgsmålet: Er der en mulighed for at tjekke hvad kapaciteten er og kan man evt. få lavet de celler der har mistet kapacitet? 

Men nu var spørgsmålet: Er der en mulighed for at tjekke hvad kapaciteten er og kan man evt. få lavet de celler der har mistet kapacitet?
Jeg kender ikke metoder til måling af Litiumceller godt nok til at kunne anbefale en målemetode.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis