Træt af håndsav og skærekasser - hvilken alsidig elektrisk sav skal man vælge?

Jeg er meget i tvivl.
a) kap- og gerringssav?
b) bordrundsav?
c) flip-sav?

Jeg har indtil videre savet alt i hjemmet manuelt med forskellige save. Loft og gulv, stærekasser/foderbræt, stakit mv.  Jeg vil kun investere i én sav (siger konen :)). Hvilken sav vil I tro vil gøre mig mest tilfreds? Næste opgave i horisonten: nye sternbrædder  og ny loft i et af rummene. Nu gider jeg ikke håndsav og skærekasser længere :)
Jeg er meget i tvivl. a) kap- og gerringssav? b)... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Klart en kap- / geringssav som det første. Den er den jeg bruger mest i hverdagen til forskellige småprojekter.

Som nummer to vil jeg gå efter en dyksav. Så kan du skære plader nøjagtigt ud og til dels også skære lange brædder til.

Ingen grund til at gå efter professionelle mærker som fx Festool.

Bordrundsaven er den farligste og du skal virkelig tjekke op på sikker brug inden du begynder at bruge den. Men den kan save lister på langs, på måder som som de andre ikke kan.
Til de opgaver du beskriver er det KUN en kap/geringssav der duer. Vælg en sav med udtræk, dem uden er kun anvendelige til fodpaneler og små lister.
Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan pinkhenrik håndterer et 5m langt brædt på tværs i en slæde på bordrundsaven.

Selvbygger med stort S. 
Jeg ville også vælge en god kap/gearingssav, og så supplere med en dyksav med skinner, når behovet opstår 🙂

Med venlig hilsen

Anders

Superdiy skrev den 04-06-2023 18:13:03

Til de opgaver du beskriver er det KUN en kap/geringssav der duer. Vælg en sav med udtræk, dem uden er kun anvendelige til fodpaneler og små lister.
Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan pinkhenrik håndterer et 5m langt brædt på tværs i en slæde på bordrundsaven.

He he... Det maximale jeg kan save på min rundsav er 3.5 meter.
En rullestander gør underværker   

Men hvordan vil du skære en plade der er 80x80cm på en kapgeringssav   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 04-06-2023 18:48:07

Superdiy skrev den 04-06-2023 18:13:03

He he... Det maximale jeg kan save på min rundsav er 3.5 meter.
En rullestander gør underværker   

Men hvordan vil du skære en plade der er 80x80cm på en kapgeringssav   

Ja, det bliver svært med mindre du finder en kapsav med 80 cm udtræk😎

Jeg har både kapsav, dyksav og bordrundsav og faktum er den bruges mindst 10 gange så meget som de andre.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Tak for en interessant debat. Uanset hvilken løsning jeg vælger, kan jeg se, der vil være fordele og ulemper. Stadigvæk lidt svært. Måske bør jeg tage kampen med konen og udvide til 2 maskiner? :)
Ha ha... Man må aldrig gå ned på udstyr   

Nej seriøst.
Det handler selvfølgelig om behov. Har du lyst og tid til at kaste dig ud i at lave forskellige ting, ja så kræver det mere værktøj, end hvis det kun er en sjælden gang i mellem du vil/skal lave noget.

Du selv startede med en håndsav, men indså at du godt kunne bruges lidt flere maskiner, for at lette arbejdet.
Men det handler om hvad der er "nice to have" og "need to have"    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis