Opvaskemaskine igang med at brænde huset ned?

Fik et chok her til morges - af andre årsager kiggede jeg ned bag skufferne i skabet under håndvasken, hvor el-installation til opvaskemaskine også sidder, og undrede mig over at stikket ligesom knaste som sandpapir da jeg rykkede tilfældigt ved det.

Fik det rykket helt ud og kan se den ene leder er brændt helt igennem og har loddet sig fast inde i udtaget. Der er tale om en forholdsvis ny installation (2 år gammel) lavet af aut elektriker. Der er et schuko stik fra opvaskemaskine der går ind i en adapter fra harald nyborg (schuko -> dansk jord) og så ind i udtaget. Dvs der ER jord igennem. Opvaskemaskine er også en forholdsvis ny 2 år gammel Siemens model.

Hvad kan være årsagen til det her? Tænker det ikke er nok bare at skifte stikket, bliver nødt til at finde det egentlige problem.

Jeg havde elektriker ude og lave en ny jordforbindelse til mig helt generelt for nogle måneder siden, han sagde den gamle jord ikke virkede længere eller "svævede", så der blev sat nyt jordspyd i etc. Kan det være fra før det blev lavet, at stikket er brændt igennem?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det skyldes en dårlig forbindelse i adabteren..
Klip stikket af ledningen fra opvasker, og monter et stik med dansk jord, så skal du have udskiftet kontakten også.
Kan ikke forestille mig at opvaskeren, er skyld i problemet, eller at den fejler noget.



Vi prøver igen, i morgen --
Det er nu ikke særlig sandsynlig at det forårsager ildebrand. Men der skal gøres noget. Da stikkontakt skal udskiftes så vælger du en uden afbryder. I modsætning til den viste så er de beregnet til 16 A og derfor mere holdbare til det lidt større forbrug som en opvasker har. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At huset brænder er ikke særlig sandsynlig. Jeg er enig med Erik om det. Jeg ville få installeret en schukostikkontakt uden afbryder evt. med pindjord. Den er til 16A. Så slipper du for adapteren og kan roligt vaske op om natten.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis