Tilslutning af grundfos JP 6 pumpe

Jeg er ved at tislutte en pumpe og jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan jeg skal gøre. I låget til den elektriske installation er der følgende diagram.
Jeg vil jo helst bare tilslutte med alm 220v, men kan ikke se hvad de 3 "faser" (L1, L2, L3) er, jeg har vel kun 1 fase og 1 nul ? Er de 3 faser fra en afbryder eller hvordan skal det forstås ?

 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden   
Prøv at sæt et billede ind af typepladen der sidder på motordelen, så er det nemmere at komme med gode råd.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak,

Billedet kommer her plus et af selve "installationen" med låget fjernet.
Du skal forbinde motoren i trekant. Det betyder, at de hvide forbindelser skal sidde lodret, som vist på den venstre side i klemmekassen. Derefter forbinder du fase og nul til to af forbindelserne og en kondensator på omkring 66 uF til den sidste ledige og enten fase eller nul afhængig af omdrejningsretningen.


fase
S. Fabrin skrev den 03-06-2023 16:13:43

Du skal forbinde motoren i trekant. Det betyder, at de hvide forbindelser skal sidde lodret, som vist på den venstre side i klemmekassen. Derefter forbinder du fase og nul til to af forbindelserne og en kondensator på omkring 66 uF til den sidste ledige og enten fase eller nul afhængig af omdrejningsretningen.

 Du tænker ikke den bare skal forbindes i stjerne? Jeg kan se B-A varianten er udstyret med kondensator og en fase, A-B versionen skal så vidt jeg kan se bare have 3 faser.

Annonce
Piskeris skrev den 03-06-2023 16:59:38

S. Fabrin skrev den 03-06-2023 16:13:43

Du skal forbinde motoren i trekant. Det betyder, at de hvide forbindelser skal sidde lodret, som vist på den venstre side i klemmekassen. Derefter forbinder du fase og nul til to af forbindelserne og en kondensator på omkring 66 uF til den sidste ledige og enten fase eller nul afhængig af omdrejningsretningen.

 Du tænker ikke den bare skal forbindes i stjerne? Jeg kan se B-A varianten er udstyret med kondensator og en fase, A-B versionen skal så vidt jeg kan se bare have 3 faser.

 Nej den skal ikke forbindes i stjerne, når den skal køre kondensatordrift på 230 volt, så vil den yde alt for lidt.

Den forbindes som S.Fabrin beskriver det.

Vi prøver igen, i morgen --
På typeskilt står 3 x 220- 240/ 380 - 415 
Der betyder at den er beregnet på 3 faser. Enten 240 V ( som findes bl.a .i Norge Eller 3 faser 400 V 
Har man i DK 3 faser til rådighed, så skal den  monteres i Stjerne. 
Nu ønsker trådstarter at montere den til 240 V 1 faset. Så skal den monteres i trekant som vist med kondensator. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis