Cement vælling som fuge mellem pigsten?

Hej alle sammen, da jeg efterhånden er ved at være lidt træt af gårdspladsen hvert år står i fuld flor af græs og ukrudt, har jeg derfor overvejet muligheden om at fylde de brede fuger med en cement vælling. Men er ikke hel klar over om det er en hel tosset ide jeg bare skal droppe igen?Håber i kan give jeres syn på sagen og gøre mig lidt klogere vh frederik 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes fugesand, der hærder op og bliver hårdt. Tror der er en smule cement i, men er ikke sikker.
Har ikke selv brugt det, men kender en der er varm fortaler for det.
Det er til at fjerne igen, hvis man en dag skal have fliser/sten op.



Mvh. AllanE
Højtryksrenser på, den kan spule det gamle jord op som ukrudtet vokser i, og så ellers få fyldt noget nyt sand I. Gerne den omtalte slags, der findes flere variationer. Jemogfix sælger det under navnet "no grow". 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Hej tak for svar begge to, vil det være en mulighed at fylde op med stenmel først og derefter fylde resten op det det fugesand i nævner så man ikke bliver ruineret?
Alt slags sand eller stenmel er garanteret bedre end jord der er fuld af næring. Tror det må være hovedpunktet, altså at fjerne det vækst medium som ukrudtet trives i. 

Jeg fyldte alm. Strandsand i det lille stykke jeg havde med pigsten, og det gjorde også en stor forskel, sammenlignet med da det var muldjord i fugerne efter mange år uden vedligehold. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 02-06-2023 09:27:06

Alt slags sand eller stenmel er garanteret bedre end jord der er fuld af næring. Tror det må være hovedpunktet, altså at fjerne det vækst medium som ukrudtet trives i.

Jeg fyldte alm. Strandsand i det lille stykke jeg havde med pigsten, og det gjorde også en stor forskel, sammenlignet med da det var muldjord i fugerne efter mange år uden vedligehold. 

Enig med Ildstaal   

Brug stenmel da de binder væsentligt bedre når det er stampet/trådt sammen.
Du kan så slutte af med evt. strand - eller andet fugesand hvis du synes.

Jeg har personligt rigtig gode erfaringer med den sorte variant: LINK, men det koster en del mere end det sand mand henter i den lokale grusgrav.

Jeg ville bruge stenmel i det hele, og så droppe standsand eller fugesandet, men det er nu mere fordi jeg synes det giver det pæneste slutresultat.
Annonce
Vil det være at fortrække at det er fin stenmel istedet for groft?
Jeg har lavet en rund plads rundt om min flagstang, med brosten sat i jordfugtig beton. Det er nu 3-4 år siden jeg lavede det og den er nu fyldt med ukrudt, så det er i hvert fald ikke sådan du skal gøre.
Frederik328 skrev den 05-06-2023 21:05:12

Vil det være at fortrække at det er fin stenmel istedet for groft?
Begge typer er fine i min optik. 

personligr foretrækker groft stenmel, da jeg synes det er bedre at sætte pigsten i, mem det er jo en smagssag hvad man har af præferencer. 

Det "fine" kan man evt. Bruge som slutresultat/toplaget eller mellem fugerne på fliserne. F.eks Den sorte variant giver et flot spil sammen med et pudset murermestervilla i sort/grå nuancer. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis