Oliebehandling af ældre væg

Jeg har en væg med træpaneler som tidligere ejer har behandlet men malet udenom der hvor der har siddet hylder etc.

Spørgsmålet er - hvordan får jeg det ordnet så det er pænt og ensartet efter hylder er taget væk? Jeg har forsøgt at reparere med noget bordolie men det giver ikke et godt resultat. Skal jeg slibe væggen helt ned?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næsten umuligt at gøre ensartet medmindre du giver det en dækkende maling.

Hvis du finder en metode til at slibe fordybningerne, så du kan gå i gang med det kæmpe arbejde det er at slibe det hele ned. Du vil utvivlsomt efterlade farve imellem not og fer. De risikerer at blive synlige når træet arbejder. Så det bliver let spild arbejde.

Du kan prøve med kun at slibe det mørke væk, og give det en brun olie der passer så godt som mulig. Men du må regne med at du skal finde et billede du kan hænge op på væggen.



Vil du så mene at det eneste jeg kan gøre er at overmale det med fx hvid?

Hvis jeg nu kun tog de konkrete paneler og sleb dem ned og gav dem noget oliemaling, så ville det stadig ikke fungere?

Jeg har i øvrigt brugt bordoliemaling - men kan det være noget linolie der er brugt oprindeligt?
Jeg havde lidt et tilsvarende problem med et gulv, hvor et dørhul havde været lukket af en væg. Det havde tilsvarende mørke render lige omkring hvor siden af væggen havde været, og var så ubehandlet under væggen.
Jeg fik det råd hos en farvehandler, at blege de mørke render. Kan ikke helt huske, hvad jeg brugte, men vil tro det var brintoverilte, som jeg duppede på med en vatpind. Det tog de mørke render.
Så mit bud vil være at prøve at slibe hele væggen, blege tilbageværende render omkring hylden, og så behandle hele væggen med den ønskede slutbehandling. Og ja, da du ikke kan slibe de lodrette revner, vil det nok komme en farveforskel mellem dem og frisk afslebne træ, men det vil nok ikke være voldsomt synligt, hvis du nøjes med at behandle det afslebne træ med mørk olie.
Hvis det er olie så er det begrænset hvor meget det trænger ind i underlaget. Afslibning af området bør kunne få det ned til rent træ hvorefter ny malerbehandling kan påbegyndes.
Hvis kravet er en helt ensartet vægflade er der kun dækkende maling tilbage som løsning hvis man ikke ønsker at afslibe og rense hele fladen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

På med slibemaskine, efterbehandling med olie, vælges olie med pigment er det endnu lettere at skjule, det behøver ikke at være heldækkende.
Husk at bruge indendørs olie.

Elektronikteknikeren
Annonce
Er der en særligt maling som er velegnet til træpaneler på den måde? Jeg synes det meget hurtigt løber og dækker dårligt. Jeg har brugt bordoliemaling. Måske er der noget tykkere?
Du skal blot påføre det i tyndere lag, flere gange. Det er beregnet på vandrette flader hvor det ikke løber, men du kan godt bruge det lodret også, når lagene er tynde.

Elektronikteknikeren
Gori 88 transparent træbeskyttelse er i hvert fald utrolig nem at påføre med pensel da den er helt gele agtig i spanden, men hurtig bliver tyndtflydende når man arbejder med det. Den dækker også super fint.  

Men jeg ved ikke lige om det giver mening i din situation eller om det skal være regulær olie..

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også