Tætne utæt stålpladetag

Vor datter har købt rækkehus, hvor taget over carport og tilstødende skur er (måske) utæt.

Sælgerne har isoleret skuret og beklædt væggen og loft med OSB plader. Det er rigtig fint, MEN da taget er utæt, eller der dannes kondens, så kommer der vand/fugt under taget. Dette opfugter så isoleringen og kan enkelte steder ses som decideret fugt på OSB pladerne.

Resultatet er en skrækkelig muggen lugt (formentlig pga. den opfugtede isolering). Nu hvor der har været varmt nogen tid er lugten mindsket, og jeg tænker den forsvinder måske helt over sommeren. Men når der kommer regnperiode igen, så kommer problemet tilbage.

Tagpladerne er ståltrapez uden kondensbeskyttelse. Pladerne er sikkert fra start firserne, da det blev bygget, og rusten flere steder. Men jeg kan ikke se decidere huller i taget.

Den rigtige løsning er selvfølgelig at udskifte pladerne. Men taget er fælles med naboen, der har tilstødende carport og skur. Og så kan der blive noget med tilpasning, hvis der kun skiftes hos vor datter. Ja, man bør selvfølgelig få naboen med på at skifte det hele.

Men findes der en Quickfix, der evt. bare kan holde nogle år?

Jeg tænker på afrensning af tag, udskiftning af fastgørelsesskruerne, der ser "trætte" og måske utætte ud. Og så male taget med et eller andet "gummihud-agtigt", der kan tætne eventuelle utætheder. Det hjælper selvfølgelig ikke, hvis fugten er pga. kondens, men det kan jeg ikke afklare uden at skulle pille loft og isolering ned - og OSB pladerne i loftet "hviler" naturligvis på pladerne i siderne, så det er lidt besværligt.

Hører gerne gode ideer.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vigtig detalje med stålplader er hældning, udhæng og evt. kondensbelægning. 
Hvis du kan lave en ca.2 cm. udluftningsspalte ml. tag og osb, er det nok løsningen.
Er pladerne direkte utætte, skal det lukkes/skiftes. 
Til coat/forebyggelse kunne denne måske bruges.
LINK​​​

 

Du skal nok regne med at det er kondens. Så der er nok ingen vej uden om det med at tage osb plader og isolering ned. 
Kan du komme til at lime f.eks. filt gulvtæppe op under stålplader så vil det hjælpe meget på kondens dannelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også