Ophæng på gipsvæg uden hulrum

Jeg håber, I kan hjælpe med lidt tips her 🙏🏼 Jeg skal hænge et (relativt tungt) skab op på mit badeværelse. Væggen er bygget op i 1 mm varmgalvaniseret stålkassette, hvorpå der er fuldlimet en 12,5mm Fermacell gipsplade. Man må ikke gennembore stålkasetten. Så vi har ikke meget at gøre med - kan det overhovedet lade sig gøre at hænge noget af en vis tyngde op?

Vi bliver anbefalet Expandet rosett-plugs, men de er jo alt for lange!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er størrelsen og vægten?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Selve skabet vejer 11-12 kg uden indhold. Det er knap en meter i højden, 40 cm i bredden og 14 cm dybt.
Det er er åndsvage krav at stille jer, og så ovenikøbet foreslår skruer der ikke dur?

Du må udfordre reglen om ikke at må gennembore, hvad er egentlig grunden?

Ejer du boligen?

Elektronikteknikeren
Da det ikke er ret dybt er det næsten udelukkende en lodret belastning.
Hvis det ret store areal kan bringes i direkte kontakt med væggen bagved vil jeg argumentere for at en stærk dobbeltklæbende tape på hele fladen sagten kan bære skabet.
Dog kender jeg ikke fermacell pladen godt nok til at vide om dens overflade risikerer at løsne sig?
Kunne man forestille sig en montering direkte på stålkasetten?
Eller en 12,5 mm træplade mellem skab og stål, skab skruet på træplade med undersænkede skruer, og pladen dobbeltklæbet på stålet?
Se f.eks. https://www.thansen.dk/baad/pleje-og-vedligehold/tape-lister-m.m./rep.-og-monteringstape/tesa-monteringstape-ultra-strong-100kg-m/n-233876684/pn-233983009/

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg ville skrue en 6 eller 8 mm krydsfiner plade på væggen med f.eks. 10-12 stk passende skruer. Vælges 8 mm så 19 mm undersænkede træskruer. Pladen kan have samme størrelse som skabet. Så kan skabet hænges op med nogle lidt længere skruer så det både holder i krydsfiner og ind i fermacel. 
Disse fibergips plader er skruefaste og holder ret godt, Og ved at der er mange skruer der holder så opvejer det at det er så tynd en plade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for jeres svar. Ja vi kan godt blive enige om, at det er dumme krav at stille. Vi ejer boligen ja, men jeg vil tro, kasketten har noget at gøre med vådrumssikring. Men ved det ærligt talt ikke. Væggen vi vil ophænge på er ikke i nærheden af selve badet.

Også tak for forslagene - det lyder som nogle omfattende/indgribende løsninger, men det kan godt være, det ikke kan lade sig gøre på nogen ligetil og nemt.
Jeg synes ellers at en tynd krydsfinerplade er ret let at sætte op. Men der det langt væk fra vandsprøjt så ville jeg ikke betænke mig på at skrue igennem metal bagpladen, forudsat at det ikke generer noget på bagsiden. Eventuelt med gevindskruer og så den pænere skrue hoved på bagsiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle jeres bud. Jeg er endt med at hænge det op med montagelim, og så håber vi på det bedste 🤞🏼 Indtil videre hænger det der. Lige et procesbillede 😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også