Forstå min kloakering og om der er omfangsdræn på mit hus

Hej. 
Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå vores tegning over kloakeringen på vores hus. 

Der står beskrevet er der skal drænes under gulv i kælderetagen, men jeg er usikker på om det betyder om der er omfangsdræn på vores hus eller ej. 

Vi står og skal til at have koblet huset til separat kloakering og i den forbindelse er jeg interesseret i om huset skal have den helt store tur med efterisolering af kælder etagen, samt omfangsdræn osv. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår tegningerne korrekt. 

MVH Bastian + Familie. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
For det første er det ikke helt klart hvad tegning viser, og for det andet så kan det være lavet meget anderledes i praksis. Det håndtegnede er nok nærmest praksis. 
I det lille rum til venstre for køkken står der "10 cm dræn" og det går så ud til en 30 cm brønd ( rettet fra 40 cm ) Det tyder på at kommunens påtegning er fulgt. 
Men ellers så er det stiplede regnvand som er lavet i 10 cm betonrør. Det er i venstre side rettet med håndtegning og der er der ikke benyttet stiplede streger. Det er fra tagnedløb og i højre side også tagnedløb men suppleret med  afløb under trappe.
Der er så på på tegning tilføjet noget som kunne tyde på at spildvand fra køkken, bad, WC og fyrrum er ført i separat rør ud til samme brønd. 
Hvis det er tilfældet så ligner det en ret nem kloak separering hvor det kun er omkring brønden der skal graves op og så ud til vejen.
Det tyder ikke på at der er behov for at grave hele vejen rundt om huset.
MEN det må jo også komme noget spildvand oppe fra de etager der er over kælderen, og de er ikke vist på denne tegning.
Du kan finde brønden og tage dæksel af denne. Tage en spand vand og smide i de forskellige rensebrønde, toilet og køkkenvask en efter 1 og med nogle minutter imellem. Efter hver spandfuld går du ( eller en makker) hen i brønden og kigger og ser om der kommer noget det forventede sted. Vær tålmodig der går overraskende lang tid før vandet ankommer hvis der er minimal fald på. 
Det tyder ikke på at der er omfangsdræn. Jeg ville ikke tænke på det sammen med kloak separering hvis der ikke er problemer med fugt i kældervæggene. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svaret Erik. 
Jeg har faktisk bestilt en TV inspektion for at få det klarlagt. For du har helt ret, det kan være lavet anderledes i praksis. Og jeg har simpelthen ikke lige kunne gennemskue det 100 %, men jeg har en forestilling om hvordan det hænger sammen. 

Det du beskriver giver mig lige lidt mere til at komme et skridt nærmere. 

Vi har ikke fugtproblemer i kælderen og det er det der undrer mig, da jeg kan fornemme andre har i området pga. vandtrykket fra jorden omkring deres grunde.. 
Det er også derfor jeg er i tvivl om jeg skal i gang med den helt store efterisolering og omfangsdræn, for at fremtidssikre... 

Jeg har lige vedhæftet den fulde tegning. 

MVH Bastian
Du skal nok undersøge om den offentlige ledning til regnvand kommer/er dybt nok i ude i vejen, så du kan få fald på. Specielt jo hvis du har dræn under gulvet.
Ellers kan du ende op i at skulle sætte en pumpebrønd til drænsvandet.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis