forsyning af lampesteder

Er igang med renovering af hus og har taget alle lofter ned. Jeg har aftalt med elektriker at jeg kører kabler til nye lampesteder og kontakter, hvorefter han kommer og tilslutter. Det er nogle ret simple installationer, dvs. et rum, et lampested, en afbryder. Kan jeg nøjes med 3g1,5 mellem tavle og lampested lampesteder og 5g1,5 fra lampested til afbryder/stikkontakt. Jeg tænker at det ikke umiddelbart giver mening at køre 5-leder kabel fra tavle til lampested, men er der noget jeg overser?

Mvh 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom du skriver, at det drejer sig om et rum et lampested og en afbryder og evt. en stikkontakt, så er det lidt svært at beskrive, hvilke kabler du skal trække hvor uden at have en skitse af huset. Men fra tavlen og til første lampested trækker du 3x1,5mm2. mellem lampestederne trækker du ligeledes 3x1,5mm2. Mellem lampsted og tilhørende afbryder og stikkontakt trækker du 5x1,5mm2. Du skal huske, at ved installation i køkkenet skal du have stikkontakter på 2 grupper. Stikkontakterne må forsyne andet. Måske kan du nøjes med at trække et stykke 3x1,5mm2 mellem to afbrydere. Det afhænger af placeringen af afbryderne. Derfor vil en tegning af huset kunne afgøre, hvordan kablerne kan trækkes. Du skal også huske ar bruge de rigtige loftsdåser og dåser i væggen.

fase
JohnLarsen: Der hører jo oftest mere til en installation end 1 pære i hvert rum. Men for 100 år siden eller lidt mindre så kan du have haft ret i din antagelse. 
Den normale og mest simple måde at lave installationer på er at lampesteder fungerer som samlings punkter. Bør planlægge så der kun er 4 kabler i hver lampested. Det kan man ofte ved at lade kabler gå direkte imellem flere stikkontakter 
Fra lampestedet og ned til en afbryder + stikkontakt skal man bruge en fase, en nulleder , en jordleder og en tændledning tilbage til lampestedet. Så her har vi brug for 4 ledere
Skal 2 lampesteder tændes fra samme afbryder placering eller er der tale om korrespondance så skal der bruges 2 tænd / mellem ledninger. ( i det tilfælde skal der så bruges 5 x 1,5 imellem lampesteder). 
Så for ikke at have for mange kabeltyper at jonglere med så vælger man 5 x 1,5 ved tændinger og 3 x 1,5 som tilgang og imellem stikkontakter. 
Hvis der kun sidder 1 enkelt afbryder uden stikkontakt under så kan man klare sig med 2 leder kabel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand
Nu beskrev trådstarter det jo som en simpel installation med 1 lampested og 1 afbryder pr rum.
Så skal der vel ikke mere end max tre ledere frem til pæren forudsat forsyningen kommer frem ved afbryderen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 31-05-2023 13:33:16

@ev elmand
Nu beskrev trådstarter det jo som en simpel installation med 1 lampested og 1 afbryder pr rum.
Så skal der vel ikke mere end max tre ledere frem til pæren forudsat forsyningen kommer frem ved afbryderen.

Du har fuldstændig ret i at såfremt, der kun er en afbryder til lampestedet, er det nok med en toleder, Men det findes ikke mere, så der trækkes en treleder. Skulle der nu være en stikkontakt undr afbryderen, vil der være brug for en femleder. Det samme gør sig gældende, hvis der skal laves korrespondance. Installationen kan laves på flere måder afhængig af afbrydere og lampesteders indbyrdes placering. Derfor er der svært at give optimal svar på spørgsmålet.

Hvorfor har trådstarter ikke spurgt den elektriker, der skal forbinde det, om, hvilke kabler der skal bruges. Mit gæt er, at det bliver en helt igennem GDS installation. For min skyld kan folk lave de installationer de vil, men jeg giver gerne råd om det på grund af de oplysninger, der bliver givet.


fase
Annonce
JohnLarsen.
Hvis du læser hele teksten, så skriver han i anden sidste linje "afbryder/stikkontakt.  
Der bliver rådgivet efter standard simpel nutidig installation, hvor der også er krav til antal stikkontakter i rum. 
Så er den diskussion vist slut. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hurtige svar. Jeg har skam en aftale med elektriker, han er bare en af den slags, der er svære at få fat i når man skal videre med noget, derfor prøvede jeg lige at høre herinde.
Thaysen skrev den 02-06-2023 06:52:20

Tak for hurtige svar. Jeg har skam en aftale med elektriker, han er bare en af den slags, der er svære at få fat i når man skal videre med noget, derfor prøvede jeg lige at høre herinde.

 Det er helt i orden, at du har en aftale med en elektriker. Min antagelse bygger på, at en del installationer bliver lavet af GDS folk uden indblanding af elektriker. Jeg så så sent som i går en rigtig GDS installation, hvor installationen var forsynet gennem en stikkontakt. Det havde været fint med en skitse over huset, fordi det havde været nemmere at rådgive dig.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis