Udskiftning af vandrør ved større renovering

Dav Folkens

Indenfor de næste 5-10 år, vil jeg lave en større renovering af en 104m2 bolig.
Her skal der laves nyt køkken, bryggers og badeværelse, hvor jeg også vil lave nyt gulv i entre, bryggers, stue, køkken og selvfølgelig badeværelse.

Når disse gulve er fjernet, vil vandrør til 6 ud af 10 radiatorer, og næsten alt rørføring til brugsvand, være tilgændelig for udskiftning.

Vil det give mening, at få alle rørene udskiftet, selv hvis de ikke fejler noget?
Denne bolig er fra 1984, så om ca. 10 år vil rørene være ca 50 år, som vist er den alder man regner med, at vandrør kan holde?

Mvh Frank
Dav Folkens Indenfor de næste 5-10 år, vil jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
FrankDahl skrev den 31-05-2023 13:03:17

Ev Elmand Medfører "rør-i-rør" at et sprængt rør, vil blive drænet i yderrøret, så det løber tilbage til fordeleren f.eks. i et bryggers?

Ved hjælp af tyngdeloven løber vandet til laveste sted. Hvis det punkt er en af enderne, så ja. Ellers står resten af lækagen inde midt i et sted, og gør ingen skade.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja rør i rør konceptet gør at man ikke får skult vandskade, samt at der kan skubbes et nyt rør igennem på et senere tidspunkt, skulle det originale gå læk.

Det gælder også for indmuringsdåser til brusearmatur mv. hvor yderrør afsluttes i en pexdåse, hvor fittings sidder forseglet, men dåsen tillader at man føder nyt rør igennem hvis blandingsbatteriet afmonteres.

Det er et ret omfattende og komplet system, som virker rigtig godt.

Elektronikteknikeren
Hvis der kommer et læk så vil det typisk strømme /pible ud ved fordeler. Men hvis der er tappesteder der ligger under fordeler højde så kommer vandet ud der. Da det ofte afsluttes i pexdåse, så kan det trænge ud i væggen og give vandskade. Derfor er det bedst at planlægge det sådan at det laveste punkt på yderrørene er ved fordeler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene.

Jeg arbejder i søfart, og er derfor væk fra hjemme i 6 uger af gangen.
Vil der være noget problem, ved at lukke for hanen til brugsvandet mens jeg er væk?
Dette er mest for at undgå vandskader.
Ikke noget problem i at lukke for vandet mens du er “på arbejde”.
Er det en nyere elektronisk måler du har, er det vigtigt at du lukker for vandet på afgangssiden af måleren. Ellers sender måleren en alarm til vandværket at den er “trykløs”. Det kan tolkes som om måleren er afmonteret.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis