Afdækning ifm skift af tag

Hej LDS

Jeg har to problematikker. Har forsøgt at lede i trådene uden at komme frem til en nem løsning. 
Jeg er ved at skifte mit gamle asbesttag ud med nye eternitplader. Det tager lidt tid fordi lægter, tagrender osv skal skiftes. 

1. Problem: jeg er virkelig ikke særligt gode venner med preseninger. Jeg har ikke kunne fastgøre det ordentligt (helt sikkert fejl 40). Så nu har jeg også et loft på badeværelset der skal fikses. Så mit spørgsmål er om der er en nem metode at fastgøre preseninger på? Altså på den side hvor jeg har pladerne af er det jo nemt nok at skrue lægte langs taghældningen. Men hvordan med den anden side? Jeg synes det tager mig enormt lang tid at få dem af og på hver gang. Det fylder simpelthen for meget i det projekt. Meget mere end jeg troede. Og skal der preseninger på når kun rygninger mangler og de lover så godt vejr?

2. Problem: hvornår skal jeg skifte det gips der nu er ødelagt på badeværelset? Det kan vist redes ved bare at skifte den midterste del mellem spotsne. Det skal vel lige være færdig med at arbejde. Det skal siges at jeg langs tagfoden har skiftet al isolering, da det så lidt medtaget ud efter fugle har haft reder der. Så det isolering der har taget det meste af vandet er skiftet ud. 

Jeg ville bare lige have et forslag til afdækning inden jeg begynder at pille plader af på modsatte side. 

På forhånd tak :)
Vh Ali
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tager du ikke et halvt tag ad gangen?
Altså demontering og montering. Og afdækning efter behov.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg mener at have en god metode   som jeg selv bruger. Tænk på rullegardin. 
Du har naturligvis presenning, og denne fastgøres godt oppe bag rygning. Altså på den side som du ikke arbejder på. Det fastgøres med et bræt som lægges hen over presenning , og der skrues igennem presenning med ekstra lange tagskruer. Der kan det være en fordel at købe billige engangs presenning. For hver ca. 2- 3 m fastgør du en snor under brættet som så har 2 ender på ca, 1m hver.
Det kan være en fordel at have et bræt skudt fast / papsøm på underkanten af presenning. Så er det nemmere at fastgøre og nemmere at rulle det op. 
Når så du skal arbejde på taget ruller du presenning op nedefra i en pølse. Er du alene må der rulles lidt af flere omgange. Så for at det ikke ruller ned igen så har du en stump bræt som lægger op over "rullen " og som så skrues fast så det holder midlertidig. 
Når du så har rullet det helt op så kommer snore til syne og de bindes omkring "pølsen" 
Nu ligger pølsen så på den del af taget du ikke arbejder på. I tilfælde at regnbyge er det meget hurtig at løsne knuderne på snore og pølsen ruller stort set ned af sig selv. 
Så spændes presenning fast og der lægges eventuelt brædder op over nogle steder så det heller ikke blæser op. Fordelen er at du ikke skal slæbe presenning op hver dag, at det er konstant fastgjort øverst på taget og at det er meget hurtigt at rulle ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak EV elmand
Jeg gjorde det du skriver igår. Det var stadig tidskrævende fordi det blæste så meget. Men det er vel nemmere de næste gange det skal af og på. 

Det tager tid første gang, men de næste gange er det meget hurtigt især at lægge på. Det er vigtig hvis man arbejder i regnbyger. 
Men nu er vejret jo ingen problem lige i øjeblikket. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Stod du selv for nedtagning af asbestplader? Jeg er nemlig nysgerig, om det kan lad sig gøre at udskifte asbestag tag inkl. isolering på loftet selv. Vil du fortæller dine erfaringe? :)
Jeg tog det selv ned ja. Men det er jo ret vigtigt at bruge værnemidler. Jeg brugte engangskedeldragter gummistøvler og maske når jeg arbejdede med det. Nogen vil sige at det er for lidt overkill da det jo er udendørs. Så længe man ikke knækker pladerne burde der ikke være noget asbest der flyver rundt. Men du skal især regne med at rygninger knækker når du piller dem ned. 
Det er moderat besværligt at aflevere dem på genbrugspladsen. De skal være pakket godt ind i plast på en palle. På min genbrugsplads kunne jeg pakke hjemmefra på traileren og de læsede så af derude med truck. 
Mht ekstra isolering har jeg blot skiftet det der så skidt ud og fjernet nogle kuldebroer. Det er et lidt større arbejde hvis du vil isolere iht nyeste krav når du renovere en gammel bolig. Hvis der overhovedet er en dampspære deroppe er det slet ikke sikkert at den er god nok. Jeg ville ikke isolere ekstra uden at sikre at dampspæren var i orden. Ellers ender du med at have fugtproblemer deroppe efter lidt tid. 
Fugt problemer afhjælpes meget ved god udluftning af tagrummet. Altså luft ind ved tagfod og ud ved rygning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar! Der er nok en del af forberedelse jeg skal lave, før jeg kommer i gang :) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis