skal rygningerne flugte eller forskydes lodret for bedste inddækning / skotrende?

Hej
Jeg er ved at bygge tag og bygger en eksisterende frontespice op igen helt forfra.
Jeg er i tvivl om tagryggen på hovedhuset skal flugte helt med tagryggen på tilbygningen eller de bør forskydes lidt? 

Det er ift inddækning og skotrende jeg tænker og ift rygningen.

Der skal enten naturskifer eller tegl på huset - 

Er der nogen af jer der kan anbefale det ene eller andet?

Der mangler lidt ift konstruktionen generelt på billederne - men vil gerne blive klogere på det mht rygningen....

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge dele kan lade sig gøre, men det er langt lettere at lave hvis tagryggen på tilbygningen ikke er lige så høj som på resten.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-05-2023 09:18:38

Begge dele kan lade sig gøre, men det er langt lettere at lave hvis tagryggen på tilbygningen ikke er lige så høj som på resten.

Tænkter du ift rygningen? At hovedhusets rygning går hen over tilbygningens?

Hvor meget skal den forskydes nedad?
Ja, rygning på hovedhuset gennemgående. Tilbygningen mindst 1/2 tegl lavere.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-05-2023 10:28:24

Ja, rygning på hovedhuset gennemgående. Tilbygningen mindst 1/2 tegl lavere.

Vil der så vil tilstrækkelig med plads til at de to skotrender kan loddes sammen?

Hvor meget kræver det normalt? En 15cm eller?
Det du laver er det man kalder en kvist og i dit tilfælde en gavlkvist. Det eneste du skal sikre dig er at kvist rygning ikke kommer over hovedhuset. Det ser lidt dumt ud at "den lille " er højere end " den store "
Hvis din kvist har samme bredde som hovedhuset så ser det godt ud at rygning er lige høje. 
Selve skotrenden laves jo under tagplade niveau, derfor vil der altid blive plads til at lodde det sammen selv om de er lige høje.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis