Skære kvarts granit

Hej,
Jeg har en bordplade af kvarts granit i 30mm hvor hullet til kogepladen skal gøres 4cm større. Jeg kan af gode grunde ikke tage pladen ud så jeg vil skære den hvor den er. For at minimere støv tænkte jeg at jeg kunne bruge fein saven med et diamant klinge men vil det fungere ? Har i andre gode ideer ? Jeg kommer til at ligge noget plastik rundt om og beskytter så jeg kan beskytte mod støv, skal helst ikke lave støv i køkkenet for så bliver jeg upopulær med konen 🙁.

/donnib

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kommer til at bruge lige så mange penge på klinger til feincutteren som en ny bordplade koster før du har skåret så meget. Afhængig af hvor mange sidder det er hullet skal gøres større på er det hurtigt 1m du vil skulle skære. 

Hvorfor ikke tage bordpladen af og skære udenfor? Alternativet er at pakke området 100% ind i plastik og skære hullet med en vinkelsliber.

Selvbygger med stort S. 
Den er lang og MEGET tung så jeg bliver desværre nødt til at gøre det indendøre.

Den nye har behov for 880mm i breden og den gamle havde 850mm så reelt tyder det på 30mm der skal skæres i 500mm. Ja, jeg tænkte også at med vinkelsliberen kunne jeg nok gøre det, måske med en støvsuger på samt at pakke området ind.

 

Man kan til vinkelsliber få sugeskærm til både slibe -og skæreskiver som tager langt det meste støv - koster lidt men måske WAF er høj nok til at retfærdiggøre investeringen?
Hvis du kan kombinere det med at lave et sug eller gennemtræk så der er undertryk i rummet (så overskydende støv trækkes udenfor) skulle det nok kunne lade sig gøre med minimalt svineri fordi støvet er så let og svæver længe.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

donnib skrev den 30-05-2023 11:45:41

Jeps jeg sad lige og kikkede på en støv skærm som denne https://www.johannesfog.dk/maling/afdaekning/afdaekningsfolie/mechanic-airduster-115-125-stoevskaerm-for-skaering-oe125mm-2215803?gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1U5Yg-OBLs2XY8MlpmrZVVsfgdG7ueciNqx5QMxrFsue_K80kwWoF2xoCmhsQAvD_BwE og det ser ud til det er ret effektivt men jeg vil stadigvæk pakke området ind så burde det kunne lade sig gøre :)

Synes den er lidt åben, denne er mere lukket, mere stabil ift ret snit og giver mulighed for at styre dybden (på bekostning af noget udsyn til klingen).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Nu har jeg købt den jeg nævnte hos Johannes Fog så må vi se, ummidelbart fungerer det fint hvis man skal tro videoen her : https://www.youtube.com/watch?v=41pzpJlMZxA

 

Det vil være godt at have åben vindue inde i "støv rummet" Hvis det blæser ind ad vinduet så hjælper det ikke. 
Uanset om du suger så kommer der lidt støv i luften. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu skærer jeg lige over et emhætte, vil det hjælpe at starte emhætten samtidigt med åbent vindue ? 

 

Ja det vil hjælpe hvis det ikke blæser den forkerte vej. Ellers skal du have en lille åbning i dit plast bur og så tænde emhætte. Så kan du sikre den rigtige " vindretning " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også